AD deepfaket nieuws op een promostukje voor Welmoed Sijtsma's pornodocu
Gadverdamme.
Als u niet al te scherp kijkt naar dit artikel op het AD, denkt u dat u een nieuwsbericht leest over de pornophotoshopper van Welmoed Sijtsma. Maar kijk iets scherper en dan ziet u overgangen die niet heel soepel lopen en minieme kwaliteitsverschillen. En dan dringt het plots door: dit is een deepfake! De maker plakte het gezicht van een onschuldig nieuwsartikel op het onzedelijke lichaam van een reclamebericht. Een ongure actie waarbij de oppervlakkige lezer het idee krijgt dat pas vandaag bekend werd dat de politie op bezoek ging bij de maker van Sijtsma's nepporno terwijl ""toevallig"" ook vanavond de laatste aflevering van haar slecht bekeken docuserie verschijnt. Het gezicht van journalistiek wordt hier op een smerige manier misbruikt zodat Hilversumse types aan hun kijkcijfers kunnen trekken. We voelen ons vies en bedrogen. Het ergste is dat er juridisch nog weinig tegen te doen valt: de politie staat machteloos terwijl het aantal slachtoffers groeit. Waar blijven de Kamervragen over deze walgelijke praktijken? Dit moet stoppen!
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
ECB-baas Christine Lagarde en FT-journalisten vinden Nederlandse tomaten VIES
Steek die tomaten waar de zon niet schijnt (in de kassen)
KIJK! Awesome deepfake LIJSTTREKKERS video
Algemeen Dagblad: "Waarschijnlijk niet echt"
BREEK. DE MCKROKET IS TERUG
Hebben jullie nou je zin
Claudia de Breij heetste vrouw in medialand
Niet letterlijk maar ja laat maar
QUIZ! Welmoed Sijtsma of Nietmoed Sijtsma?
Ultieme Deepfake Quiz - Antwoorden na de klik
"Welmoed Sijtsma" op groot scherm in 't StamCafé
Maar eerst... een FOTOQUIZ!