Nog even over die Europese bureaucraat die verplicht in uw auto komt zitten
Met zulke vrienden heeft u geen Grote Broer meer nodig...
Want de EU heeft besloten en er is geen ontkomen meer aan. Vanaf 6 juli dit jaar moeten alle nieuw gepresenteerde automodellen zijn voorzien van intelligent speed assistance (ISA) en twee jaar later geldt dat voor alle nieuwe auto's die uit de showroom rollen. De "hulp" die met irritante trillingen in het pedaal of vervelende piepjes in het dashboard laat weten dat u de maximumsnelheid overschrijdt. Gelukkig wel uit te zetten, maar dat moet dan elke rit opnieuw gebeuren. Een vreselijke bureaucratische betutteling waar geen enkele dronken Heracles-voetballer zich iets van aantrekt, maar die ondertussen wel iedere automobilist een beetje autonomie en een stukje privacy afpakt. Want meegenomen in deze beslissing is een zwarte doos waarin de auto alle rijgegevens in opslaat, die de overheid kan opvragen na bijvoorbeeld een ongeluk, maar die ook ""anoniem"" worden geanalyseerd door de fabrikanten. Daarmee is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat deze informatie doorsijpelt naar verzekeraars en andere geïnteresseerden. Het is tevens een eerste volgende stap op een hellend vlak dat eindigt in constante controle en geautomatiseerde bekeuringen. Niet eens bijzonder ver weg als verkeersbetuttelingsclubjes en lokale overheden nu al hardop fantaseren over virtuele 30 km/u zones. Want waar de auto ooit het symbool voor vrijheid was, verandert deze langzaam in een middel van controle en betutteling. Waarbij een al vrij laag aantal verkeersdoden per jaar wordt misbruikt om u meer zinloze systemen in de maag te splitsen. Systemen waar u voor betaalt, want ondanks dat volgens de EU-regels de fabrikanten de ISA niet in rekening mogen brengen, wordt dit natuurlijk gewoon verwerkt in de prijs van uw nieuwe auto. U betaalt voor schijnoplossingen, omdat het geld om de veiligheid echt aan te pakken er niet is. Gemeenten hebben geen geld om 30-zones in te richten als 30-zones en de politie heeft geen mankracht (want te weinig geld) om alcoholcontroles te houden. Dus u mag weer door hoepeltjes springen om daarna te ontdekken dat het weinig helpt omdat de echte aso's zich toch al niet aan de regels hielden waardoor ook voor de brave burgers weer nieuwe hoepeltjes worden gecreëerd die wederom niet werken, terwijl u langzaam meer en meer van uw vrijheid en privacy inlevert. De EU-bureaucraat keek en zag dat het goed was.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
NIEUW. De Ferrari F80
Leuk speelgoed!
Vakjury? Nieuwe Aston Martin Vanquish V12
Woe to the vanquished
Je mag niet eens meer: videovergaderen tijdens het autorijden
Dit zou de VOC nooit verboden hebben