NPO en RTL krijgen 1,5 ton voor meer diversiteit
Je moet het dat identity-gedachtegoedje toch nageven hè. Zo overt debiel en zelfsaboterend, en toch binnen een paar jaar doordringen tot de hoogste niveaus van het publieke leven, waar voornamelijk heel erg slimme mensen werken wier gezonde verstand hen wapent tegen ideologische herfstbuien. TOCH?! "De publieke omroep NPO, commerciële omroep RTL, en het Amerikaanse mediabedrijf Vice gaan samenwerken om de diversiteit op televisie te bevorderen. (...) het gaat om het bestrijden van vooroordelen over kleur, leeftijd en sociale klasse door een betere presentatie. Het ministerie van OCW ondersteunt het tweejarige project met een startbedrag van 1,5 ton." Het kost dan misschien 1240 fatsoenlijke militaire Ops-vesten, maar dan heb je ook wat. "Vrouwen en mensen met een migratie-achtergrond zijn ondervertegenwoordigd op televisie. Om dit aan te pakken stelt de NPO bij de beoordeling van nieuwe programmavoorstellen diversiteit als een van de normen. Verder krijgen de RTL-werknemers cursussen tegen onbewuste vooroordelen. Ook willen de omroepen streven naar een goede representatie van vooral vrouwen en etniciteit op de werkvloer en in het management." En waarom is dit allemaal nu eigenlijk zo belangrijk? Nou, om Defensie tot aan het moment van overgave in handen van een vrouwelijke minister te houden, of zo. "Het gaat ook om de boegbeeldfunctie. Als meisjes op televisie een vrouwelijke minister zien, kunnen ze ervan dromen om later ook minister te worden."
Dit wil je ook lezen

"Transhater" uit Zimbabwe nieuwe IOC-baas
Als dat maar goed gaat




Exen beschuldigen EO-documentairemaker Tygo Gernandt: 'Hij gebruikt drugs en fysiek geweld'
Hadden wij nooit achter hem gezocht




Bassiehof – De NPO moet niet beter maar minder
Opletten, Van Zanten en Soepboer