achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Feynman en/of Feiten – Leerkrachten kapot belast

Deze week kwam de marginale loonsverhoging voor leerkrachten van PvdA-minister Lodewijk Asscher er vijf jaar niet, en daarvoor kwam PvdA-minister Jet Bussemaker op het idee mbo’ers richting Pabo te sturen, en een lijk in de kast van 467 miljoen euro. Demissionaire stuiptrekkingen in de Haagse slangenkuil voor hun aftocht richting baantjescarrousel, oppositie en vergetelheid.

Dit is oude wijn in nieuwe zakken. Na een mbo4 kan iedereen de overstap maken naar het hbo. Een overstap die steeds meer jongeren maken nadat ze met twee vingers in de neus het vmbo & mbo afmaakten en toch eens willen gaan werken voor een cijfer. Dat wil de minister in haar demissionaire periode stimuleren met geld wat ze niet heeft. 

Dit is een 100% draai, aangezien de noodzakelijke schakelprogramma's voor het verschil in voorkennis tussen de havo en mbo4 instroom normaal niet betaald worden. Datzelfde zie je bij studenten die na de HBO propedeuse naar de universiteit willen, of studenten die na een universitaire bachelor door willen gaan met een andere master. Bij overstappen zonder schakelprogramma valt de helft uit, doordat ze struikelen over een gat in kennis waarvan niemand de moeite nam het juiste boek überhaupt aan te wijzen.

Daar zitten allemaal kansen in, gezien het aantal leerlingen dat door risicomijdend gedrag en onvoldoende ambitie vanuit schooldirecties op een verkeerd niveau werd ingedeeld. Om de slagingspercentages op te krikken worden de havo-klassen verrijkt met vwo’ers, en vmbo-klassen met havisten. Ziet er leuk uit op papier, maar snijdt in de levensloop van talent. Je zal het maar zijn, het zal je kind maar zijn.

Aan de andere kant de risico's dat lesgeven iets wordt wat in het verleden door academici werd gedaan, nu door hbo’ers en straks door mbo’ers. Verschuift van een uitdaging waar een docent ruim boven de stof moet staan en op ieder vlak moet beseffen & bijsturen wat er gebeurd, tot uitvoerend warehousing achter computers via privacy-hatende methodes van uitgevers.

Finland heeft als stelregel dat zelfs op de kleuterschool docenten een specifieke academische graad moeten hebben. Daar zit wat in, hoe kwetsbaarder de jonge geest, hoe meer impact pedagogische fouten kunnen hebben. Veel beter van de Nederlandse oplossing waar docenten met een te algemene pabo-opleiding in het diepe worden gegooid om daarna door pedagogen en de staat vooral beoordeeld te worden, in plaats van ondersteund.

Dat de inspectie niet leunt op cijferfetisjisme & profiling op afstand, maar een basis heeft in lesbezoeken in de klas. Sla een deuk in het aantal uur dat een docent voor de klas staat. Dat is in Nederland 25 uur voor een fulltime baan. Klinkt fantastisch, in Finland is het een kwart minder. Nederland betaalt scholen voor gemiddeld 24 leerlingen in de klas, het zijn er meer.

Finland begint op latere leeftijd met lesgeven, omdat het aantoonbaar niet werkt bij kleine kinderen. Daarna geven ze middelbaar scholieren 800 uur les per jaar in plaats van onze 1040. Denken Hollanders echt dat in die laatste 240 uur de spons van een kind voor die dag nog steeds niet verzadigd is?!? Er wordt duur onderwijs gegeven op het moment dat het hoofdje vol zit.

Zeker aangezien pubers ruim drie uur per dag op een smartphone zitten en daarmee meer uren informatie verwerken dan in de klas. (3x365 = 1095 uur). Er heeft een revolutie plaatsgevonden, vroeger kwamen leerlingen spelen op straat of thuis tot rust, nu nergens meer. Erger nog, in de tijd voor huiswerk worden voor een paar euro vakken gevuld terwijl de kaartenbak van het UWV nog vol zit. 

Steeds meer maatschappelijke problemen worden bij scholen over de schutting gegooid, en daarna snijden in het intellectueel kapitaal wat het op mag lossen. Van nieuwe docenten verlaat 15% binnen vijf jaar het basisonderwijs. Bij voortgezet onderwijs is dat 32% en bij het mbo is 46%. Ziekteverzuim is hoog, en dat cijfer is exclusief docenten die uit liefde ziek voor de klas staan.

Een loonsverhoging is in ons belastingklimaat een kansloze missie. Hoeveel van de 270 tot 900 miljoen euro extra voor het basisonderwijs zal terechtkomen bij docenten? De vorige 1400 miljoen per jaar voor voortgezet onderwijs is zoek. Uitgaande van 130.000 basisschool docenten zit je op twee tot zevenduizend euro bruto per jaar. Klinkt leuk toch?

Voor een docent die alleenstaande ouder is mag maximaal 88% terug naar de fiscus. (Nog even exclusief de hogere aflossingen voor de studieschuld.) Die verdient in de grote steden te veel om een sociale huurwoning te krijgen, te weinig voor een hypotheek. Brutosalaris is in ons communistisch belastingklimaat geen indicatie meer voor welvaart.

Dit proefballonnetje van mbo’ers voor de klas is een methode om de blanke & vrouwelijke Pabo aan te vullen met allochtonen (daarom alleen subsidie in grote steden) en een lange termijn bezuinigingsstrategie. De staat wenst in het onderwijs niet marktconform te betalen en is nu in ernstige problemen gekomen nu het aanbod opdroogt. 

Al is de roeping nog zo sterk, als je er geen huis mee kunt regelen is het klaar.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.