achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Aantal verkeersdoden 18 procent hoger dan 10 jaar geleden

Moeilijk hè, cijfers

Ziet u die kop van ons? En ziet u die kop van de NOS (inmiddels aangepast, maar in eerste instantie blind overgeschreven van de staatspropaganda van het CBS)? U denkt misschien: dat kan niet allebei waar zijn, maar het is juist wel allebei waar. Kijk maar naar het plaatje hieronder. Tussen 2000 en 2013 daalde het aantal verkeersdoden spectaculair (bron: GeenStijl) en daarna sukkelde het een beetje door tot er in 2022 opeens een vrij spectaculaire stijging plaatsvond. Na die stijging daalde het aantal verkeersdoden twee jaar op rij licht (de nieuwe kop van de NOS, die dus ook de lading niet echt dekt) maar met 675 doden zitten we dus nog steeds fors (namelijk 18 procent) boven het aantal van 570 verkeersdoden in 2013 en 2014. Die stijging lijkt overigens vooral te maken te hebben met bejaarden, die niet kunnen fietsen, maar toch op de fiets danwel de e-bike stappen. Bovendien zijn er ook steeds meer bejaarden, dus dan kunnen er ook meer bejaarden doodgaan. Hét verhaal qua leeftijdsgroepen de afgelopen 25 jaar is trouwens de daling van het aantal dode twintigers, en dat waren dus voornamelijk twintigers in de auto, maar ook die lijn daalde dus vooral tot zo'n jaar of 10 geleden. Nou ja. Cijfers. Altijd ingewikkeld.

De afgelopen 25 jaar: spectaculaire daling 20-30-jarigen (gele lijntje)

Blauw = bejaard

Dit wil je ook lezen

Grootste huurprijsstijging in 30 jaar: gemiddeld 5,4% duurder

Er zijn sinds 1993 dus nog steeds mensen die denken dat Nederland bedoeld is om in te wonen

@Spartacus | 04-09-24 | 09:00 | 269 reacties

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.