EU, Facebook en Twitter pakken nepnieuws aan
Nou dan komt het wel goed met de vrijheid van meningsuiting.
Is dat even geruststellend nieuws: de Europese Commissie heeft Facebook, Twitter en de adverteerderslobby zo ver gekregen om nou eindelijk dat vermaledijde nepnieuws eens aan te pakken. "Online platforms and the advertising industry have unveiled a self-regulatory Code of Practice that includes a wide range of commitments to fight online disinformation." Dit klinkt natuurlijk helemaal niet gevaarlijk. Facebook en Twitter staan bekend om hun transparante omgang met het verwijderen van onwelgevallige meningen, en de Europese Commissie zelf kennen wij als een volslagen eerlijke organisatie die de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel draagt en echt niet zomaar keurige berichten als nepnieuws betitelt. Vandaar dat het waarschijnlijk een vergissing is dat in het Factsheet dat bij de aankondiging van dit akkoord hoort, verwezen wordt naar het nepnieuws-overzicht van de neppe nepnieuwsbestrijders van EUvsDisinfo. Gaat u nou maar rustig slapen. De EU, Facebook en Twitter houden de wacht.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Tommy Wieringa verspreidt GROTENDEELS NEPNIEUWS over BTW-verhoging in de Volkskrant
Een soort Leo Lucassen, maar dan kaal
Valt het kabinet op... de tolheffing?
Ja deze hadden wij even niet op de bingokaart
Antwoord op Vragen van Vrouwen
Het algoritme van Elon is weer eens cracky