achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Bassiehof – Eerste Kamervraag van 2025: CDA gaat Cybertruck cancelen

(Niet die op de foto)

*flats* Op de tweede dag van 2025 deed de Godin van de Ironie donderdag rond half twee ’s middags een poepje in de Bassiehof inbox. De eerste Kamervraag van 2025 was gearriveerd en ging over de Tesla Cybertruck. Niet die dezelfde nacht voor het Trump Hotel in Las Vegas was geëxplodeerd maar eentje van rapper Kosso die er mee door Nederland rijdt.

Lang verhaal kort: de muzikant/influencer/handelaar in voedingssupplementen heeft een Cybertruck gekocht maar die mag wegens Europese regels nog niet de weg op. Kosso heeft echter een Albanees geitenpaadje gevonden: in Tirana delen ze nummerborden uit waarmee je een half jaar in de EU mag rondrijden. Een complexe publiciteitsstunt kortom van de rapper die aan zijn naambekendheid wil werken (en waar nu blijkt bovendien een Nederlandse dealer de dupe van lijkt te worden).

Enter CDA’ers Derk ‘Kleine Kissinger’ Boswijk en Eline Vedder (bekend van toen ze recent moest huilen nadat Caroline van der Plas boos op haar werd). Het christendemocratisch duo ziet schijnbaar brood in de capriolen van Kosso en gooit donderdag de set van 15 vragen over de schutting van verkeersminister Barry Madlener (PVV) en zijn Justitie-collega David van Weel (VVD). Of Boswijk en Vedder een koude taaie oliebol dwarszat of iets anders: die vragen zijn nogal knorrig van toon. Sterker; het tweetal gaat helemaal parlementaire enquête op het kabinet.

Zo willen Boswijk en Vedder een ‘precieze analyse’ van de ministers over hoe gevaarlijk de Cybertruck kan zijn ‘op verschillende typen wegen, waaronder snel- en provinciale wegen, maar ook op eigen terrein’. Vraag zes zet de sfeer: “Zou u per categorie willen omschrijven welke verantwoordelijkheid eigenaars, gebruikers, producenten, leveranciers, importeurs, garages, de RDW, politie en handhaving, de regering en de samenleving in den brede, dragen om het gebruik van de Tesla Cybertruck op de Nederlandse wegen, met alle risico’s en verkeersonveiligheid voor anderen tot gevolg, tegen te gaan en regels niet te (laten) omzeilen?”

Het CDA-stel is bovendien lekker aan het micromanagen op de hoekige truck: “Deelt u de opvatting dat het aanbrengen van rubberen strips op de scherpe randen van de auto niet voldoende zou moeten zijn om goedkeuring te krijgen voor toelating van de Tesla Cybertruck op de Europese wegen?”

Boswijk en Vedder proberen van de Kossoscheet een gigantische donderslag te maken. Zo moeten Madlener en Van Weel alle mogelijke sluiproutes in kaart brengen en voorkomen dat de cybertrucks via deze ‘massaal’ Nederland in gesmokkeld kunnen worden. Er moet sowieso ‘nieuw beleid’ worden ontwikkeld om de vermeende tsunami van Cybertrucks tegen te gaan. Alles op alles moet worden gezet om opsporing en handhaving ‘te versterken’. Ondertussen zijn de Cybertrucks in Europa op een hand te tellen en in moederland Amerika gaat het ook niet al te best.

Maar eigenlijk zijn al die vragen onnodig want wat de CDA’ers er zelf écht van vinden was al duidelijk in vraag vijf: “Deelt u de opvatting dat het gebruikmaken van de Tesla Cybertruck nooit, op geen enkele wijze, toegestaan zou moeten worden op de Nederlandse wegen?” De Musk truck moet in Bontenballand dus gewoon verboden worden. Zeg dat dan direct in plaats van ambtenaren ‘in den brede’ aan het werk zetten.

Na zijn strijd tegen de motie-diarree, moet fractievoorzitter Henri Bontenbal misschien ook eens kijken wat zijn eigen fractie aan vragen uitschijt.

Reaguursels

Dit wil je ook lezen

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.