Hard werken en weinig verdienen is het frame dat het onderwijs verkoopt. De werkelijkheid is net even anders. Mijn column in het aprilnummer van Het Onderwijsblad. tonvanhaperen.com/2024/04/16/ler…
COLUMN. Dit gaat er fout in het onderwijs
Het is niet de overbelasting, stupid!
Het gaat niet goed in het onderwijs. Vorig jaar hadden we daar een plaatje over, dit jaar doen we een column. Met een quote die nogal lang is uitgevallen wegens een overschot aan is-wel-zo. "Weet je, leraren leven in een leugen. Ze denken dat ze onderbetaald en overbelast zijn. Maar niet beloning en werkdruk zijn de oorzaak van het lerarentekort, het zeurderig onderpresteren van de beroepsgroep is de moodkiller. Jonge mensen die iets kunnen, iets willen van het leven, die gaan niet in een paleis van zelf opgelegd verdriet werken. Echt collega’s, het wordt tijd voor een ander beroepsbeeld. De zelfvernietiging moet stoppen." Is wel zo.
Joe

Nederland, 2035

Reaguursels
Dit wil je ook lezen

Schitterend. Nieuwe privéschool in Het Gooi voor kinderen met 'specifieke behoeftes'
Mensen erváren een onderwijscrisis


Feynman en/of Feiten – COP29 werd flop29
Hoeveel diplomaten zijn er nodig om een lampje te vervangen?


Inspectie van het Onderwijs inspecteert onderwijs niet
Dat is een ONVOLDOENDE

Feynman en/of Feiten – Betekenisvol Bètaonderwijs
Basisvaardigheden leer je pas echt in bètavakken


Feynman en/of Feiten – Reken er niet op
Taal, rekenen en burgerschap zijn de eerste stapjes naar veel grotere doelen

Feynman en/of Feiten – Natuurkunde uitgekleed
Exacte vakken maken plaats voor politieke ideologie

Nederlandse jeugd KAN NIET REKENEN
Komt mooi uit want ze kunnen ook niet lezen