WAT. Mercedes F1 verandert wielbasis via stuur
Wereldkampioen 2020 is bekend, gefeliciteerd Lewis Hamilton
De testdagen van het nieuwe seizoen in de Formule 1 zijn in volle gang en terwijl de Italiaanse brulbroeken van Ferrari verstoppertje spelen achter een berg tranen en Max de rondes aaneen rijgt om eens niet kansloos te zijn in de eerste races van het seizoen, heeft Mercedes tijdens het werk in de fabriek een bizar trucje uit de hoge hoed getoverd. Op de testbeelden is te zien dat Lewis Hamilton bij het opkomen van de rechte stukken het stuur naar zich toe trekt en bij het naderen van de bochten weer van zich af duwt. Daarmee verandert hij de breedte van de wielbasis: smaller op de rechte stukken voor meer toe en snelheid, breder in de bochten voor meer grip. Of het zo'n revolutie is als de dubbele diffuser waarmee Brawn F1 in 2009 kampioen werd moeten we nog maar zien en we hebben eigenlijk geen idee of het legaal is, want op zeker dat Red Bull en Ferrari gaan janken bij de FIA. De Toyota Prius van Ome Mosterd heeft trouwens ook een stuur.
UPDATE: Reactie F1 hier
UPDATE: Het systeem heet 'DAS', Dual Axis Steering. Volgens Mercedes heeft Mercedes perfect binnen de lijntjes gekleurd: "This isn’t news to the FIA, it’s something we’ve been talking to them [about] for some time. The rules are pretty clear about what’s permitted on steering systems and we’re pretty confident that it matches those requirements."
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Trainers houd uw spelers binnen! Overmars weer aan het werk
Slide weer in de DM's van spelersmakelaars
LIVE. De Grand Prix van Mexico
Niet met Salma Hayek
Vrouwenvoetbalsters in actie tegen FIFA en islamitische haatregels Saudi-Arabië
Foto: twee prachtige Saudische vrouwen in een voetbalstadion
LIVE! De F1 Grand Prix van Austin
Nog geen StamCafé