Factcheck. Vloeit er nog Champagne in Letterland?
Tout literair Nederland deelt vandaag het stuk van Maxim Februari over de saaiheid van Letterland omdat schrijvers van nu niet meer durven en van hun uitgevers saaie en doodgekommaneukte boeken moeten tijpen. "Als wij op onze beurt in onze eigen tijd niet meer tintelen, als de champagne niet meer stroomt en de fonteinen niet meer spuiten, dan beschrijven die rechtlijnige romans van tegenwoordig dat geniaal." **Maar is het nog wel zo dat er geen Champagne meer vloeit in Letterland? GeenStijl zocht het uit.
Ambo|Anthos (merk onbekend, wel mokk0l)
Atlas Contact - Drappier (€ 25.00 / 75cl)
De Bezige Bey (Merk onbekend, vast blanc des blancs want herstelbetalingen)
Kosmos Uitgevers (Ruinart, duurste met € 49,99 / 75 cl - EN MENTAL THEO JONGE!)
Arbeiderspers (Merk onbekend, maar arbeiders aan de Champagne - LOL)
Hollands Diep (Merk onbekend - maar wel een emoji)
Uitgeverij Meulenhoff - Duval-Leroy (€ 27,00 / 75 cl)
Een voorzichtige rondgang langs een aantal uitgeverijen laat zien dat er nog voldoende Champagne stroomt door Letterland en dat dat dus kennelijk niet van invloed is op de literaire kwaliteit van de verschijnende werken. Maxim Februari ging van vrouw naar man en ging vervolgens klagen over dat de literaire wereld niet meer gedomineerd wordt door mannen van statuur, maar door millenniale prutschrijvers die de wereld door de brievenbus van de nauw-gedefinieerde Amsterdamse mening bekijken. Het probleem lijkt dus niet bij de drank te liggen, maar bij de schrijvers - en dat Februari nu een boze witte man is die nostalgisch is naar de tijden van de Grote Drie. We beoordelen deze stelling dan als NIET TE CHECKEN.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
U juicht te weinig voor Sifan Hassan
Het is: weer niet goed
Festivalboomer Peter van der Ploeg (NRC) slaat de plank nogal mis in essay over Pinkpop
Zo veel festivalervaring, zo'n dom stuk
Gaan we weer. NRC Ambtenarenblad knapt vuile werk op voor Belastingdienstboeven
Schoothondstokje overgenomen van Volkskrant
Factcheck: Tepelstickers van Lidl Foodfestival zijn helemaal niet eetbaar
Tepelklemmend advies: niet opvreten die meuk
Maar waarom liket NRC-onderzoeksjournalist Joep Dohmen deze video van een Spaans trio?
Sowieso extreem veel likes voor een raar geblurd filmpje