Teslasubsidie is bom onder kabinet geworden
Het gaat helemaal mis met de Teslasubsidietoestand, en de stekkersubsidie zou zomaar een brandstofbom onder het kabinet kunnen zijn. Komende week is er een hoorzitting 'Elektrisch rijden en het CARbonTAX-model' (16 april, 16u30) met Revnext en PBL en wij voorspellen nu al dat het Planbureau voor de Leefomgeving vóór die dag de handen af gaat trekken van het Revnext rekenmodel. Het verhaal is inmiddels bekend: PBL (en CPB, en MinFin, en MinInfra, en de klimaatakkoordschrijvers) leunden op een model dat niet kon worden nagerekend omdat het van een commercieel bedrijf was. Dat model bleek er vorig jaar meer dan 100% naast te zitten, met een half miljard euro aan kosten tot gevolg.
Het klimaatakkoord voorspelt ruim een half miljoen elektrische leasebakken tussen nu en 2030. Dat kost volgens het model maar 16 miljoen euro aan bijtellingskorting stekkersubsidie. Dat gelooft Omtzigt niet, en als Omtzigt zegt dat je geen half miljoen auto’s kunt subsidiëren voor 16 miljoen euro, dan geloven wij dat. In werkelijkheid wordt dat gewoon weer een half miljard - en dat is nog een voorzichtige schatting. Want remember de Metsubsidie Outlander, die van 50k 'consumentenprijs' dankzij allerlei subsidies ineens voor 16k zakelijk gekocht kon worden. Wat iedereen ook deed - op kosten van de schatkist.
Inmiddels zijn coalitiepartijen CDA, vvd en GristenUnie campagne aan het voeren tegen het foute rekenmodel, en de voorgenomen miljardensubsidiëring van peperdure stekkerbakken die de meeste Hardwerkende Nederlanders ook zónder belastingsubsidie niet kunnen betalen. Alleen D'66 houdt de klimaatpoot stijf, de rest is er klaar mee: onder aanvoering van de Onvermijdelijke Omtzigt (die het model al maanden aan het ontmantelen is) lopen ook Helma Lodders en Erik Ziengs (beiden vvd) en Eppo Bruins (CU) nu tegen de black box van Revnext te hoop. Ook GroenLinks-Kamerlid Bart Snels (die net als Omtzigt zelf ook een beetje kan rekenen, want voormalig modellenbouwer bij Financiën) is inmiddels door de pomp: dat Revnext-verhaal zuigt. Hij en Omtzigt hebben vooraf vragen ingeleverd bij Revnext ('Hoe warm is uw eigen relatie met Tesla eigenlijk?').
Staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) heeft inmiddels de Kamer al tweemaal verkeerd geïnformeerd over dat model: eenmaal over de validatie, en eenmaal over de aanbesteding (die via het ministerie van Infra-stas Stientje van Veldhoven - ook D'66 - mogelijk op onrechtmatige of onderhandse wijze is gedaan). D'66 zit dus aan alle kanten met de vingers tussen de deur: ze willen klimaatdrammers zijn, ze vertegenwoordigen een electoraat dat Tesla's kan betalen, ze werken met een model van een bedrijf dat Tesla als klant heeft, ze zijn op twee ministeries verantwoordelijk voor de politieke fouten (en leugens) rond de Revnext-berekeningen én ze hebben nu al hun coalitiegenoten tegenover zich. Zin in die hoorzitting, moehahaha (<-- welgemeende leedvermaaklach, wij kennen namelijk geen klimaatschaamte.)
'Teslasubsidie kost 5 MILJARD meer dan berekend'
De Teslasubsidie wordt een financiële strop die vele malen hoger uitvalt dan het kabinet beweert. Het kabinet laat ons (= de kritische burger) echter niet meerekenen, want het kabinet heeft een rekenmodel gebruikt dat niemand mag zien, omdat het kabinet het bij een privaat bedrijf heeft ingekocht. Een privaat bedrijf dat toevallig ook voor Tesla werkt. Enfin, het hele verhaal over deze fijnstofbom onder het kabinet leest u al weken op uw GeenStijl, alwaar we echt wel fan zijn van die razendsnelle technologiebommen van Elon Musk, maar niet van schimmige financiermanieren om duurzaamheid door de strotten van onze petroleumhoofden te proppen.
Ook FTM houdt dit verhaal al een tijdje bij, en die hebben op basis van bestaande date + basale logica alvast een nieuwe som gemaakt waaruit blijkt dat de subsidie op elektrisch rijden 4,5 miljard euro hoger is dan geraamd in het Klimaatakkoord. (Subsidie ja, niet 'belastingkorting', want het moet linksom of rechtsom ergens van betaald worden.) Een verschil van - ff snel rekenen - duizend miljoen miljard procent, in het nadeel van de belastingbetaler. Nou. Als Vadertje Staat al niet grondig kan uitrekenen wat een paar extra stekkerbakken op de snelweg de schatkist gaan kosten. Dan moeten we die 1000 miljard aan totale klimaatkosten kennelijk ook alvast maar met factor vijfhonderd gaan vermenigvuldigen.
INSTANT UPDATE: Oppositie heeft FTM ook gelezen en behalve deze draad Omztigt-draad eisen CDA, GroenLinks, SP, PVV, CU & vvd nu voor maandagavond van D’66 "de achtergronddocumenten (en de onderliggende aannames) die gebruikt zijn bij de doorrekeningen stimuleren EV", plus de brieven van hoogleraren die de concept analyse van het plan beoordeeld hebben.
Teslasubsidies gebaseerd op rekenfaal van 110%
Ze gaan over het voornemen om de stekkersubsidie op peperdure elektrische auto's voor de happy few weer te kickstarten. Want is dat wel zo'n goed idee? Wiebes gaf in 2016 zelf al toe dat die maatregel "nooit had moeten bestaan": het kostte miljarden aan elitesubsidie en heeft "nul klimaateffect" opgeleverd. Pieter Omtzigt heeft de verkoopcijfers van nieuwe auto's in 2018 bekeken en tegen de voorspellingen uit 2015 van Wiebes' ministerie gehouden. Wat blijkt? De raamambtenaren zaten er 110% naast - er werden meer dan twee keer zo veel elektrische auto's verkocht dan volgens dit rapport (pdf) waren voorspeld. Superdure rekenfouten dus, als je weet dat een Tesla al snel 73.000 euro belastingsubsidie bij elkaar stekkert. De CO²DA'er heeft daarom in snellaadtempo weer een stapel vragen geformuleerd over de mislukte modellen, die nog steeds gebruikt worden. Of meneer Wiebes de berekeningen even heel snel opnieuw wil maken, en "indien u niet bereid bent dit te doen, heeft u dan door dat er opnieuw miljarden meer in een autobrief periode uitgegeven wordt aan (semi-) elektrisch rijden op basis van een ondeugdelijk model?" Setje vragen na de breek.
UPDATE: Vvd-Kamerlid Helma Lodders heeft de vragen mede ingediend. Dat kan maar 1 ding betekenen: Dijkhoff is zich er mee aan het bemoeien.
LIVE. Blunderkwartet verdedigt Teslasubsidies
Een D'66-staatssecretaris van Economische Zaken die de Kamer tweemaal verkeerd voorlicht over een ondeugdelijk misrekenmodel dat niemand mag zien, een D'66-staatssecretaris van Infrastructuur die de aanbesteding voor dat model mogelijk onderhands - dus illegaal - heeft gegund, en de maker van het misrekenmodel - Tesla-consultant Revnext - die in "een heel klein vvd-wereldje opereert" en al eerder daarmee in opspraak raakte. Tel daar een horde Kamerleden van coalitie en oppositie bij op, die kolen scheppen onder het vuurtje waarop de Teslasubsidies al wekenlang gegrild worden, en je hebt een onvervalst recept voor een echte fossiele politieke thriller hoorzitting. Dit waren de politici, vorige week bij de Patatbalie, vandaag is het woord aan Experts in E-mobiliteit van het Zwambureau voor de Leefomgeving, het CPB en de eigenaar van Revnext. Allemaal ja-knikkers van de klimaatkerk, die net zo lang peop uit de grond gaan pompen tot iedereen in de klimaatgekte is gestonken. Livestream (op grijze stroom) na de breek.
GSTV. Stas Snel liegt over stomme Teslasubsidies
De echte debatten over het Klimaatakkoord moeten nog beginnen, maar Rutte III is alvast met een boel vieze uitstoot en een valse start uit de startsblokken geknald. Er is namelijk, CO2-neutraal uitgedrukt, jarenlang met een onduidelijk model dat door twijfelachtige figuren is opgesteld te veel geld overgeboekt aan de verkeerde autobezitters. En toen dat allemaal duidelijk werd - met dank aan Pieter Omtzigt - besloot staatssecretaris Menno Snel te liegen, onder andere over de validatie van het rekenmodel én over de aanbesteding ervan. Wie de precieze details wil weten: Follow the Money trok het model uit elkaar (maar jatte wel een scoop van 'onze' seven). Pieter Klein vat het bij RTL nog kernachtiger samen: Cluster Fuck. Want dit dossier is ook een opstand van coalitie-Kamerleden tegen het geklungel met klimaatplannen van hun eigen kabinet. Volgende week debat. Dus ouwe Duitse diesel Tom Staal mocht vandaag alvast voorgloeien...
'1400 zwaargewonden per jaar erbij dankzij Tesla'
Zoals u weet kloppen voorspellingen over elektrische auto's altijd, dus waarom zouden wij de makkers van adviesbureau Autotomotive Insights niet geloven als zij voorspellen dat er in 2030 per jaar 1400 extra zwaargewonden vallen dankzij volledig elektrische auto's. Komt allemaal omdat uw zwager met zijn nieuwe Tesla veel sneller optrekt dan hij denkt en omdat die krengen een stuk zwaarder zijn dan gewone auto's. "De kans dat iemand in het verkeer zwaargewond raakt is bij een elektrische auto drie keer zo groot, concluderen onderzoekers Arno Onink en Ric van Vugt". Dat vinden wij erg negatief gedacht van onderzoekers Arno Onink en Ric van Vugt, wij bekijken het liever van de zonnige kant: iedere verkeersdode erbij, is weer een volledige ecologische voetafdruk minder! Dus koop een Tesla, geef gas elektriciteit op die lolly en red de planeet!
700 miljoen stekkersubsidie voor Klaas z'n Kia
Daar zijn je antwoorden, fapfap! Gesteld naar aanleiding van rekenfalen waardoor de stekkersubsidies torenhoog uitvielen. En nee, technisch gezien is het geen subsidie maar belastingkorting - maar duur is het wel. Er werden in 2018 ruim 25.000 Electric Vehicles (EV) verkocht, waarvan de helft in het topsegment viel (Tesla's S & X, Jaguar I-pace; zie lijstje onderaan). Volgens staatssecretaris Menno Snel van Stekkersubsidies wordt 85% van die EV's zakelijk gereden, en dat is enorm gunstig in aanschaf en bijtelling omdat Vadertje Staat er hele fijne kortingen op geeft. Om precies te zijn dus ruim 700 miljoen euro voordeel over vijf jaar, voor peperdure luxeauto's die voor de meeste mensen onbereikbaar zijn.
Het is bovendien een behoorlijk (zelf)bedrog: elke ton CO2 die met elektrisch rijden bespaard wordt, kost 1700 euro taxpoet. Vragensteller Omtzigt weet daarbij echter op te merken dat je uitstootrechten momenteel voor 23 euro per ton kunt kopen, dus de overheid trekt zichzelf de belastingbetaler hier 74 keer het vel over de neus.
Rekenvoorbeeldje. De Kia e-Niro die Klaas Dijkhoff onlangs van een glunderende vriend in ontvangst nam (een auto van zo'n 45k), is vrijgesteld van BPM, kent maar 4% bijtelling en levert in vijf jaar leasetijd een belastingvoordeel van 23.000 euro op. Dat is de echte strik om zo'n stekker-Kia: de slimme leaserijder betaalt maar zeven tientjes per maand. Cadeautje van de overheid, terwijl je ouwe moer 300 piek per maand kwijt is voor de derdehands Suzuki Swift waar ze mee naar werk rijdt en haar boodschappen mee moet doen.
Alle antwoorden in deze .docx.
Stas Snel misleidde Kamer over Tesla-rekenmodel
Staatssecretaris Snel (D66) heeft de Tweede Kamer verkeerd geïnformeerd over de validatie van het omstreden CARbonTAX-model dat de overheid gebruikt om aantallen verkochte elektrische auto's verkeerd in te schatten. Nu zitten modellen er altijd naast, maar het probleem is dat de Belastingdienst die foute voorspellingen gebruikt om de Tesla van uw buurman te subsidiëren. Leuk detail: ook Tesla is klant bij Revnext, de eigenaar van het model. En nu lezen wij bij Follow The Money dat het gerenommeerde, geijkte en gevalideerde onderzoeksbureau TNO antwoorden van staatssecretaris Snel op Kamervragen over dit model keihard weerspreekt. Compleet citaat: "In het antwoord van Staatssecretaris Snel (07/02/19) op vragen 11, 12 en 24 van Kamerleden Omtzigt en Lodders (15/01/19) wordt gesteld dat “alle parameters in de zomer en het najaar van 2018 gedurende 3 maanden uitvoerig zijn besproken, getoetst en op onderdelen herijkt en gevalideerd door het PBL en TNO”. Naar de mening van TNO heeft er geen herijking en validatie van het model plaatsgevonden, maar slechts een evaluatie en een update van model-inputs. De uit het antwoord van Staatssecretaris Snel op te maken suggestie dat TNO het CARbonTAX-model heeft gevalideerd, weerspreken wij derhalve." Hallo Tweede Kamer. U bent misleid door de staatssecretaris. Wat vindt u daarvan?
Meer dan half miljoen ENERGIEPAUPERS in NL
FOTO (ANP) - Vrouw, vermoedelijk slachtoffer energiearmoede, houdt zich warm met een deken
Zeg. Maar dat is gek. De afgelopen jaren verdwenen er miljarden aan subsidies in de zakken van windmolensywerts, zonnepaneelparkpandjesprinsen, Mitshubishi Outlanderpatsers en Teslatuig, en nu blijkt energie voor de gewone man opeens niet meer te betalen [HIER GESPONSORD LINKJE NAAR ENERGIEVERGELIJKER SVP]. TNO heeft berekend dat er op dit moment 550.000 mensen in Nederland lijden aan energiearmoede. Het verschil tussen energiearmoede en gewone armoede is dat je bij gewone armoede geen geld meer hebt om het gas en licht te betalen, terwijl je bij energiearmoede geen geld meer hebt om het gas en licht te betalen (definitie checken bij TNO, red.). Komt allemaal omdat het gas pleuris duur geworden is, en de oplossing is natuurlijk nog meer subsidie en het gasvrij maken van nog meer woningen, en daar kan TNO dan allemaal weer hele interessante rapporten over schrijven. Volgende week: vloeitjesarmoede. 'Uit onderzoek van de GeenStijl Shagredactie blijkt dat ongeveer 220.000 Nederlanders meer dan 2% van hun inkomen uitgeven aan vloeitjes'. Sterkte allemaal!
Klimaatruggengraat NL'se automobilist verbrijzeld
Kijk en zo rolt Nederland als het erop aankomt qua muntjes in de portemonnee. Dan kiest iedereen toch ineens weer voor zichzelf. In december gingen er dik 12.000 van die fiscaal voordelige Tesla 3's over de toonbank, met als mooie bijvangst dat de kopers / krijgers op verjaardagen anderen de maat konden nemen over hun laffe inzet voor het klimaat. Een maand later is het fiscale voordeel weg en heeft de frontlinie van het Teslabataljon de loopgraven en masse verlaten, want dan blijkt het gesubsidieerde speeltje van de rijkelui toch vooral een gesubsidieerd speeltje van de rijkelui en is de ruggengraat plots wat minder rekbaar. Slechts 36 van die stekkerbakken vonden op autopilot een weg naar een nieuw baasje. 36 eigenaren die zo mogelijk nog vervelender zijn dan die 12.000 opgeheven vingertjes van een maand eerder, want als zij vanuit hun morele hoogpaard een grote bek hebben is het nóg minder hebbelijk. Gefeliciteerd met je mooie aankoop hoor, heel erg knap. En we zeggen het niet graag maar we zeggen het toch graag: Wie roept al jaren dat die Teslasubsidie een ecologische fiscale ramp is? Ja precies. Al sinds de woekerwinsten in 2013.
Klaas Dijkhoff krijgt stekker-Kia met strik
Op zijn eigen socials geen woord, maar de Kia-dealer in Valkenswaard deelt met veel enthousiasme de uitreiking van een nagelnieuwe Kia e-Niro aan vvd-coryfee Klaas Dijkhoff, "blij en trots" dat de "politicus van het jaar" zich heeft laten belobbyen door kiest voor een elektrische auto van de Koreaanse autobouwer. Klaas lacht als laatste, want deze stekkerbak kent maar vier procent bijtelling, dus uiteindelijk betaalt de belastingbetaler voor Klaas zijn kilometers. Mede daarom is het qua dikke sales-cijfers nu al de nieuwe Metsubsidie Outlander, ook al zo'n auto waar de belastingbetaler miljarden op bij moest leggen zodat gehaaide centenkakkers als Klaas bijna gratis konden karren. Of heeft Dijkhoff deze auto alleen maar gekregen gekocht om coalitiecollega Pieter Omtzigt te stangen? Die probeert namelijk een nieuw miljarden-debacle op stekkersubsidie te voorkomen, want de vvd-ambtenaren van Wiebes' afdeling rekenen met verkeerde cijfers en op basis daarvan kan Klaas nu spotgoedkoop rijden op andermans kosten. Broekzak, vvd-zak.
Vvd: 'Klaas Dijkhoff is bevriend met de Kia-dealer'
Nee natuurlijk betaalt Klaas Dijkhoff geen bijtelling over zijn nagelnieuwe stekker-Kia. Hij tikt 'm gewoon cash af met zijn Dikke Ik-salaris dat hij nog ergens in een ouwe ballon onder zijn bed had liggen. En hij kreeg vast ook een lekkere vriendenprijs van de dealer in Valkenswaard, want dat is een vrindje van 'm. "Vandaar dat ie-blij is", zegt Kees Berghuis, die vanmorgen als door een wesp gestoken opveerde bij het autoscoopje Klaas Dijkhoff krijgt stekker-Kia met strik. "Dit is al weer de vierde Kia waar Klaas in rijdt. Klaas heeft ook z’n eerste auto bij deze dealer gekocht. Hij en Klaas gaan way back en ze mogen elkaar graag", twittert (mirror) de man die Halbe Zijlstra ooit in een interview liet liegen dat migranten gratis neptieten krijgen (maar dat terzijde).
En dan nu de verkeersvraag du jour: Een volksvertegenwoordiger van een regeringspartij haalt bij een bevriende autohandelaar een populaire stekkerauto af, waarvoor zijn vvd (op basis van 110% onjuiste cijfers) via de bijtelling tienduizenden euro's belastingontwijking financiert, middels een twijfelachtige regeling waarvan de vvd zelf gezegd heeft dat die te veel miljarden (miljarden, ja - red.) kost, maar geen enkele klimaatwinst oplevert. MAG DAT? Start your engines...
Lol du Jour: Fiat koopt uitstootboetes af bij Tesla
Je hebt Teslarijders die de stofzuigers van Elon Musk gekocht hebben omdat het hypermoderne snelheidsbommen op stroom zijn, met genoeg kofferruimte voor het kampeerweekend van de hele scouting en een acceleratie om angstig van te worden. Maar er is ook een groep kopers die uitstootloos wil rijden om anderen de maat te kunnen nemen over het milieu. Slecht nieuws voor die stekkersnobs: Autobouwer Fiat-Chrysler betaalt honderden miljoenen aan Tesla om de verkopen van Musk aan de eigen handelsbalans toe te mogen voegen, waardoor de gemiddelde uitstoot van het autoconcern drastisch afneemt. Kunnen ze lekker dikke Jeeps en snelle Alfa's in elkaar blijven sleutelen zonder EU uitstootboetes in de brievenbus van de firma te krijgen. Hilarisch hoe die hele milieupolitiek een dikke duurzaamheidshoax is, nietwaar? De Europese Unie vindt dit gewoon goed, want boetes worden op concernbasis uitgedeeld en niet op individuele merken gelegd. Dat hebben de lobbyisten van de auto-industrie goed geregeld in Brussel. Ruikt u die smog buiten? Dat is de uitstoot van het opportunisme van de energie-industrie. Laat het een les zijn: de Gewone Man blijft altijd kansloos en berooid achter in de stofwolken van de snel geslepen hazen in het energieveld. De Groene Kerk is vooral een hele rendabele religie. Wel nog meer zin om een Tesla P100D te leasen nu.
Update: De dieselende Kamervragengenerator van Pieter Omtzigt is voorgegloeid en aangeslagen.
UPDATE 14u30: Staatssecretaris Snel informeerde Kamer onjuist over schimmig rekenmodel RevNext, waar de overheid veel te duur uitgevallen Teslasubsidies op baseerde. Eerder werd al bekend dat Snel op dit dossier de Kamer ook al misleidde door te liegen over de validatie van het rekenmodel. Dat wordt een leuk debat...
BANKBLOG - Blue Horse Shoe hates Blue Envelopes
Ik heb een hekel aan post. De brieven die ik namelijk krijg, zijn meestal rekeningen. En de envelop die ik het meest vrees, is die blauwe. Brrrr. Maar het is niet zozeer dat ik geld moet overmaken waarom ik zo pissig word. Nee, mijn afkeer van onze belastingen is vijfledig.
**Reden 1: inefficiëntie
**We betalen belasting, maar voordat het zo ver kan komen, moeten we de fiscalist, advocaat en de accountant inschakelen om een degelijke aangifte te doen. Kost bakken met geld en is zeer tijdrovend en leidt de ondernemer af van ondernemen. Maar daar begint de inefficiëntie pas. Het geld wat binnenkomt moet worden gecheckt, net als de aangifte. De ambtenaar die het checkt, moet dan gecheckt worden door een andere ambtenaar. Dan gaat het verschillende IT-systemen in, die er een zooitje van maken, en de implementatie van nieuwe ICT-systemen bij de belastingdienst lopen iedere keer uit op een fiasco (in 2014 werd EUR 200 miljoen gewoon weggegooid). Nu heeft de overheid er een handje van om dingen te verprutsen en al helemaal op ICT gebied; miljardje meer of minder is normale kosten bandbreedte bij onze overheid. In het bedrijfsleven had je gepekeld buiten gestaan met je doosje bezittingen in de hand. Dus alleen al voor het ontvangen van ons geld, maakt de overheid enorme (onnodige) kosten. Als een maatschappij geld wil aanwenden voor bepaalde projecten, dan heeft de overheid het in ieder geval voor elkaar gekregen om dit op de meest inefficiënte wijze te bewerkstelligen.
Geldblog - Enkele tips voor minister Kaag
Na het Afghanistan debacle, de bonnetjes affaire, het structureel achterhouden van informatie naar de Kamer, ronduit liegen, de toeslagenaffaire, vele Animal Farm gevalletjes en het wegwerken van Omtzigt was het eindelijk zover, Kabinet Rutte 3 viel. Na een lang en moeilijk formatieproces is het dan zo ver: Rutte 4. En de grote namen die allemaal verantwoordelijk waren voor voornoemde schandalen, die zitten in het nieuwe kabinet! House of Cards is er niks bij. Maar er was de kiezer nieuw elan en leiderschap beloofd, dus de (typisch politieke) oplossing was om de poppetjes op andere posten te zetten. Zo verdwijnt Wopke (aka WOBke) van Financiën en wordt Sigrid Kaag daar gezet. Gezien laatstgenoemde precies nul verstand heeft van financiën en economie voelde ik mij geroepen om wat tips te geven. En nee, haar studie in Politiek en Economie van het Midden-Oosten geldt in dezen niet.
Tip 1: Voer een vlaktaks in
Ondernemers en burgers hebben lucht nodig, dus een verlaging van de belasting zou sowieso verstandig zijn. Zo kan een belastingverlaging zorgen voor een betere allocatie van kapitaal en dus een grotere economie. Nu de overheid richting 50% van het inkomen in beslag neemt, is de overheid verantwoordelijk voor de allocatie hiervan. Veel gaat op aan de inefficiëntie: belastingaangiftes moeten worden bekeken (en gemaakt door bedrijven en particulieren wat de productiviteit niet ten goede komt), degene die het bekijken moeten weer gecontroleerd worden, antwoorden en beschikkingen moeten de deur uit, betalingen moeten worden gecontroleerd en zo verder.
Dus van die 50% verdwijnt al veel aan inefficiëntie. Maar dan bepaalt Den Haag waar het overgebleven geld aan moet worden besteed. Een Rembrandt van EUR 175 miljoen, kansloze immigratie, een niet te controleren EUR 5,1 miljard aan Corona-uitgaven, het opleiden van 5000 BOA’s, EUR 718 miljoen voor de renovatie van het Binnenhof (al 50% duurder dan beraamd), het renoveren van het koninklijk paleis a EUR 60 miljoen, de startersbonus (die precies het omgekeerde bereikt dan wat werd beoogd), werkloosheidsuitkeringen, Teslasubsidies, geld voor Palestijnse terroristen, geld voor Syrische terroristen, enorme regeldruk, leuke missie naar Mali met gebrekkig materieel, geen extra geld naar de zorg... U begrijpt dat de volledige lijst veel en veel langer is, maar voornoemde zou genoeg te denken moeten geven.