achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

F1. Komt Zandvoort door de kwalificatie? Deze lastige bochten moeten scherp genomen worden

Het kan. Als GroenLinks Zandvoort het OK vindt om de duinen in beton te gieten en te asfalteren.

Dinsdag tekent Zandvoort officieel bij het FOM-kruisje, of de FOM bij het zandkruisje, om de F1 naar Circuit Park Zandvoort te halen in 2020. Het kan ook woensdag worden, maar komend weekend zijn de Jumbo Racedagen en dan moet het wel rond zijn. De F1 komt naar Nederland! Max Verstappen in de Tarzanbocht! Red Bulls op het Scheivlak! Amsterdam Beach internationaal op de kalender en de kaart! Waar een klein land groot in kan zijn!

Maar. HOE DAN? We wierpen het vanmorgen al op: in een land dat gebouwd is op lawaaivergunningen, milieunormen en de existentiële belangen van zeldzame duinhamsters, lijkt het ons schier onmogelijk om in 1 jaar een een nostalgisch hobbycircuit naar de 21e eeuw te tillen, alle benodigde extra faciliteiten uit de duinen te stampen en het geheel logistiek te ontsluiten van de kluizenaarslocatie waar het gesitueerd is. Als het Zandvoort & eigenaar Prins Bril allemaal lukt in een jaar, dan nemen we de roze hoed diep af voor de Oranje ondernemer.

Wat moet er allemaal gebeuren? De drie belangrijkste issues zijn 1. Politiek, 2. Financiën en 3. Logistieke haalbaarheid. Na de breek grasduinen we door kadasterkaarten, business club-lokkertjes en de erfpachtsituatie rond Circuit Park Zandvoort, en aan het einde mag u bepalen of Zandvoort de geblokte vlag gaat halen, of halverwege in de bandenstapel knalt.

Chicane 1: De politiek rond Zandvoort

GroenLinks Zandvoort (en in de provincie) was mordicus tegen de klimaatmoord door een vloot voertuigen op raketbrandstof, maar stemde uiteindelijk toch in met een “duurzame F1”. Het smoesje was dat ze met het vrijmaken van 4,1 miljoen euro niet de commerciële F1 spekken, maar investeren in betere bereikbaarheid in en rond Zandvoort. Een “duurzame verkeersoplossing”, heet dat bij GroenLinks, en die voor-stemmen kwamen in ruil voor een verbod op wegwerpplastic en “CO2-reductie” op het circuit. Dat eerste is simpel, dat tweede: hoe leidt méér F1 tot mínder CO2? 

Goed dat GroenLinks politiek door de pomp is, maar hun voorwaarden zijn flinterdun als je op het punt staat een raceweekend te verwelkomen dat honderdduizenden bezoekers in het kielzog meezuigt, die drie dagen lang eten, drinken, feesten, pissen en schijten op racecampings en parkings in kwetsbaar duingebied. GroenLinks is niet de enige geitenwollen sok in de regio: andere duin-NIMBY’s zullen zich ook roeren, zeker omdat ze het al aan de digitale stok hebben gehad met baanofficials. In dit land van bezwaartermijnen is een beetje uitstel zo afgedwongen, maar die racekalender wacht op niemand.

Haarspeldbocht 2: De financiële dekking

Eind maart zetten we de financiële situatie van Zandvoort uiteen in dit topic. Het is geen geheim dat het geld nog niet rond is. De Rijksoverheid legt niks bij. Terecht, F1 heeft geld zat en als de overheid wel openlijk in de hobby’s van Prins Bril zou investeren, liggen de verwijten van adelijke belangenverstrengeling onmiddellijk op de loer. Lokaal komt er alleen geld vrij voor verkeersoplossingen, zoals we in bocht 1 zagen, en die 4 miljoen lijkt ons ook amper genoeg voor een goeie toegangsweg.

Andere publieke geldstromen dan? De Sportraad is met een lobby bezig (geweest) bij de Provincie Noord-Holland. Of dat geld opgeleverd heeft, weten we (nog) niet. Uit Wob-verzoeken van Jan Salden (EenVandaag) blijkt dat communicatie en plannen rond het F1-circus allemaal geheim zijn verklaard. De burger mag nog niet weten of hij wel of niet moet bijlappen aan een internationaal miljoenenfeest dat Monaco als mascotte heeft. Uit de lobbypogingen blijkt wel dat het circuit commerciële risico’s nog steeds bij overheden neer wil leggen. 

Andersom is een F1 ook een enorme commerciële kans om van nostalgisch slaapstadje Zandvoort écht een Amsterdam Beach Resort te maken. Laten we wel wezen: het betondorp heeft misschien wel de meest banale strandboulevard van Nederland. Daar mag best een beetje architectonische gentrificatie tegenaan. Maar zijn (vastgoed-) ondernemers daartoe bereid? Via bronnen uit het bourgeoise racewereldje scoorden we een folder van de “Founders Club” (PDF). Dat is een business club die probeert om via particuliere investeerders 3,3 miljoen euro per jaar op te halen. Het document is zes weken geleden aangemaakt met het doel om zestig leden te werven die drie jaar lang 55.000 euro per jaar ophoesten. We weten niet wat de status is: één bron zegt dat het nog niet gelukt is, en één bron is geen bron zeggen ze altijd bij de serieuze journalisten. 

De koepelvraag kunnen we wel stellen: Gokt het circuit erop dat overheden en sponsors alsnog over de brug komen als een deal is getekend, en nemen ze nu simpelweg het zakelijke risico voor lief door te tekenen zonder financieel fundament?

Lange doordraaier: logistieke haalbaarheid

In de media, maar ook in de racewereld, worden vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van alle (nieuwe) voorzieningen die nodig zijn om de F1 (-fans) te faciliteren. In de folder van de Founders Club zit ook een artiesten-impressie van Circuit Park Zandvoort in 2020 (afbeelding boven). Dat is nog geen officieel bouwplan, maar geeft wel een inkijkje in de ambities van Circuit Park Zandvoort. Als je die kaart naast de huidige situatie legt, gaan de weg langs het strand, maar ook de duinen flink op de schop. Er wordt, op de afbeelding midden boven te zien, vanaf het strand een stevige opgang door de duinen geploegd om bij het circuit te komen. De grond is van de gemeente Zandvoort en wordt gepacht door het circuit, dus Bernhard kan het niet in zijn eentje beslissen.

Rondom het circuit worden tribunes aangelegd, in duingebied. Zie bovenin de baan, tussen Tarzanbocht en Gerlachbocht.  Er moeten ook gebouwen worden bijgezet, waaronder de op een luxe jacht geïnspireerde, strandbar-achtige Founders Club uit de business club-PDF. Zeer benieuwd of dit binnen bestaande vergunningen en bestemmingen haalbaar is, binnen 1 jaar:

Er moet daarnaast tientallen jaren aan achterstallig onderhoud worden ingehaald. Niet alleen de track, ook de gebouwen, de infra, bekabeling, parking en wegen. Niet alleen op het circuit, maar ook de boulevard, het strand en bovenal die kwetsbare konijnenduintjes, waar ze volgens de plattegrond tribunes willen plempen (tijdelijke, of vaste?) met de benodigde infra daarvoor: fundament, toegang, beveiliging, toiletten, horeca, stroom. Wat er met de camping gebeurt is onduidelijk, maar zo’n ombouw kost, denken we, echt meer dan 12 maanden.

Dat is nog buiten Rust bij de Kust gerekend, de strand-NIMBY’s die ruzie maken met baanofficials, en die we gerust tot aan de Raad van State zien procederen. Zo’n procedure kan makkelijk (te) lang duren. Wat als er al getekend is, hoe overrule je zo’n rechtsgang? 

Tot slot heb je nog het bereikbaarheidsprobleem. Je kan lacherig doen over fietsparkings, files en falende bovenleidingen, maar Zandvoort ligt echt op een kudtplek voor inkomend verkeer. Bovendien is het circuitgebied een lappendeken van erfpacht en eigenaren. Het circuit pacht alle grond van de gemeente, die eigenaar is. Rond het circuit zijn talloze kavels onderverhuurd door gemeente of circuit. Zie dat maar eens met alle gebruikers op één lijn te krijgen voor herindeling richting F1.

Legenda Kadaster:
- De percelen met “A” zijn allemaal in eigendom van Gemeente Zandvoort. Mocht het perceel in erfpacht uitgegeven zijn, dan is het perceelnummer aan de rechterzijde terug te vinden + de naam van de erfpachter.
- De percelen met “B” zijn in eigendom van Circuitpark Zandvoort beheer B.V. En de percelen met “AB” zijn in eigendom van Gemeente Zandvoort en in erfpacht gegeven aan Circuitpark Zandvoort beheer B.V.
- Percelen zonder “A” zijn volledig in eigendom van de derde partij. Eigenaar hiervan is ook weer terug te vinden aan de rechterzijde.
Kadasterkaart als PDF:
hierrr.

Through Gambon and over the finish line...

Nogmaals. We hopen dat het lukt. Of het nou Assen of Zandvoort is: als de F1 maar naar Nederland komt en over een paar jaar ligt Assen ook aan de Noordzee dus wat maakt het uit waar ie komt. We zien alleen nog een heleboel debris op de baan tussen nu en de startlichten van 2020, als Max Op EiGeN bODeM 🇳🇱🏁🇳🇱 weer eens van P4 vertrekt, achter enkele grijze en rode concurrenten.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.