Fijnstof door autoverkeer in steden, zoals Amsterdam, komt door remmen, wegoppervlak en banden. Het type motor (benzine, diesel, EV) maakt niet uit. Brommers scoren overigens 36 mg/km, dat valt buiten de schaal. #grafiekvandedag bron: pbl.nl/en/publication…
FIJNSTOF - Amsterdam moet MINDER REMMEN!
Fijnstof in Randstad NIET door benzine/diesel. Remschijven Grote Boosdoenert
Hoera. Een beetje lucht voor amechtig hoestend Amsterdam. Die duizenden fijnstofdoden die volgens Sharon Dijksma een jaar eerder het leven laten, komen NIET door benzineslurpers en sjoemeldiesels die weldra VERBOTEN worden. Maar door remmen, banden en asfalt. Iedere keer dat u als automobilist (ook in een Tesla of Kia Niro) op het Amsterdamse wegennet afremt, sterft er een ijsbeertje, smelt een gletsjer en valt in Azië een plastic bekertje in de rivier.
Zeggen wij niet. Zegt duurzaamheidsdeskundoloog Martien Visser, aan de hand van een grafiekje van het gezaghebbende Planbureau voor de Leefomgeving, in een nogal schokkende staafdiagram. Niet de uitlaatpijp is de Grote Molenaar, maar Het Stoplicht en dat Setje Kwikfits van 200 euro icm dat chemisch afval dat we "wegdek" noemen.
En er wordt wat afgeremd in Amsterdam, De gemiddelde snelheid van een auto in de stad is maar 11 km per uur, want overal drukdruk met rolkoffers, bakfietsen en apestonede kutmillennials. Hebben we ook Een Eindoplossing, GeenStijl? Jazeker!
Remloze people movers op een magneet grid zijn vooralsnog een utopie. Dus per 2020 een ALGEHEEL BROMMER- EN SCOOTERVERBOD in de Grote Steden, en iedereen leeft nog lang en gelukkig.
Dit wil je ook lezen





Dolf Jansen naait Amsterdams tulpenfestival
Klimaatpaus bedankt voor de bloemen




TERUGKIJKVIDEO! Ondernemingsklimaat Amsterdam gaat kapot door milieuzone, veel zorgen om openbare ruimte, veiligheid, vuil
Het is allemaal onderdeel van een masterplan van GroenLinks om de stad zo onleefbaar mogelijk te maken