achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Eerste drempel Donorwet-referendum genomen. Tijd voor een vooruitblik en verantwoording

Een referendum organiseren. Dat kost wat. De eerste 35.000 handtekeningen zijn gedrukt en bezorgd bij de Kiesraad, maar er volgt nog meer. Een vooruitblik, met financiële verantwoording!

Sure, we gingen in een nagelnieuwe Ford Mustang naar de Kiesraad in Heerlen, maar dat was een cadeautje van de boys van Autobahn en de benzine heeft Bart zelf betaald ("Tering, dat beest zuipt!", aldus Bart die zijn wekelijkse drinkgeld aan een dorstige pony stond uit te geven). Kostte dus nog geen kwartje van de crowdfund. Waar we wel geld aan uitgaven, was de drukker. Want digitaal handtekeningen ophalen mag dus van de Kiesraad, maar de wet bepaalt dat je ze wel op papier moet inleveren. Dat betekende deze eerste ronde 1344,85 euro aan drukkosten. Die zijn betaald uit wat we tot nu toe aan bijdragen hebben mogen ontvangen. Dat is per vandaag dit bedrag:

(Die piek in de statistiek is op de dag van het eerste crowdfundtopic.)

Wat nu&wat kost dat?
We willen voor Ronde 2 - de 300.000 handtekeningen - weer vrijwilligers werven voor het Leger des Peils, en die de straat op sturen met promotiemateriaal. We kiezen ditmaal voor visitekaartjes in plaats van flyers. Dat is niet alleen een stuk goedkoper, we hebben ook maar 1 oproep aan mensen die zo'n kaartje aanpakken of in de bus krijgen. Namelijk: 'Teken voor een referendum over de donorwet op referendum.nl'. Het drukken van 100.000 visitekaartjes kost bovendien maar een kleine 1000 piek en dat is een stuk goedkoper dan glimmende flyers. Voor vrijwilligers die de straat op willen voor de campagne, willen we simpele polo's laten bedrukken. Leuker dan een stom hesje en het kost per polo maar 6 tot 8 piek. Hoeveel we d'r nodig hebben? Dat weten we nu nog niet, maar laten we zeggen 100 stuks. Met btw zit je dan op 1000 euro. Maar het allerduurste, zijn de drukkosten.

Vooropgesteld dat het lukt en de drempel gehaald wordt, is het niet ondenkbaar dat er een half miljoen handtekeningen moeten worden uitgeprint. Dan ga je richting de 20.000 euro alleen al aan papier voor de Kiesraad. Dáárom doen we dus dat crowdfunden, want zoveel speelgeld hebben we niet, en krijgen we ook niet van de belgenbaasjes. Als je denkt: boeien, zoek het uit en haal dat maar lekker uit je eigen oude sok. Prima, voel je vooral niet verplicht. Maar wie wil helpen met een donatie, hoe klein ook, zijn we dus enorm dankbaar. Rechtstreeks overmaken ook, op NL59 INGB 0007 179 771. We zullen altijd transparant blijven over de uitgaven, want het is jullie geld dat deze campagne mogelijk maakt.

Het pad naar een donorreferendum

Data volgens de Kiesraad:
- Inleidend verzoek (10.000 verzoeken) - Vrijdag 30 maart t/m donderdag 26 april
- Controle inleidend verzoek en besluit - Vrijdag 27 april t/m donderdag 3 mei (max. 1 week)
- Publicatie besluit inleidend verzoek - Donderdag 3 mei (vermoedelijk)
- Definitief verzoek (300.000 ondersteuningsverklaringen) - Vrijdag 4 mei t/m donderdag 14 juni
- Controle definitief verzoek en besluit - Vrijdag 15 juni t/m donderdag 28 juni (max. 2 weken)
- Zitting bekendmaking besluit - Maandag 2 juli (om 10.00 uur)
- Publicatie besluit definitief verzoek - Dinsdag 3 juli

Tijdspad GeenPeil-campagne Hart voor Democratie
In het aankomende weekend van 20 april halen we de teken-applicatie offline. We zijn immers al ruimschoots over de eerste drempel. Handtekeningen die nog binnen komen sinds de eerste rit naar Heerlen, zullen we nog afdrukken en inleveren bij de Kiesraad. In de tussentijd verbouwen we de app, om klaar te zijn voor het startschot van de 300.000 handtekeningen op -vermoedelijk - 4 mei. Prima datum: op zaterdag 5 mei zijn er overal in Nederland bevrijdingsdag-evenementen waar geflyerd kan worden. 

In de tussentijd blijven we inzetten op crowdfunding en het werven van vrijwilligers. Die werving begint later deze week, zodra we een handig registratiesysteem up & running hebben. Campaigners kunnen straks weer diverse dingen doen: van solo huis-aan-huis visitekaartjes door de brievenbus in hun eigen straat of wijk duwen tot samen in groepjes langs pleinen en evenementen om mensen aan te spreken en visitekaartjes uit te delen. Voor dat laatste zoeken we tevens naar regionale coördinatoren. Aanmelden kan nu dus nog niet, maar heel binnenkort maken we dat online mogelijk. Stay tuned!

PS: Suggesties voor acties, activiteiten of bijzondere bijdragen mogen uiteraard in de comments.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.