Patagonia weigert te deugen
(Het kledingmerk, niet het gebied in Zuid-Amerika)
Het mooie van bedrijven die een enorme morele meetlat van zichzelf maken, is dat je zelf vaak maar een duimstokje nodig hebt om hun hypocrisie uit te meten. Neem nou Patagonia, het ontzettend biologischneutrale planeetmasserende I Support The Current Thing-merk onder de overpriced outdoor suppliers. Die kennen we nog van die keer dat ze het zich aanmatigden dat nauwelijks relevante vvd-vrouwtje op nogal debiele wijze te betichten van “Disinformation by wardrobe”. NOU. Je raadt nooit welk bedrijf met een enorm deugdzame missie zelf ook nogal aan disinformation by wardrobe doet. Het redactionele duimstokje Follow the Morals Money stuurde ene Zara Yara naar Sri Lanka en wat ze daar aantroffen zal niemand verbazen: ONDERBETAALDE LOONSLAAFJES IN SWEATSHOPS, waar ze Patagonia-producten in elkaar naaien waar welgestelde westerlingen in kunnen nordicwandelen alsof ze Mount Everest bedwingen. En natuurlijk fijn voor FTM, dat die zes miljard woorden kunnen wijden aan iets dat wij gelukkig nog altijd plat kunnen samenvatten: Haha, wat je zegt ben je zelluf, Patagonia.