Dennis Honing - Zwarte Piet (2)

Als eerste het 'kinderfeest'-argument. Nederlandse kinderen zien inderdaad geen racisme in Zwarte Piet. Ik zag dat als kind ook niet. Maar er worden dus wel negroïde kinderen uitgescholden voor Zwarte piet. Zijn deze kinderen dan minder belangrijk dan de kinderen die dat niet doorhebben en zelf niet meemaken? Wat als we Sinterklaas lieten vergezellen door een paar acrobatische Joden-knechten met grote haakneuzen, dikke wenkbrauwen en pijpenkrullen, die dan diamantjes van suikerkristal uitdeelden aan de uitbundige kinderen? Zouden de kinderen dan de link kunnen zien tussen die uiterlijkheden en de antisemitische nazipropaganda van Der Giftpilz? Of zouden de kinderen de Jodenknechten waarderen vanwege het strooien van snoepgoed en het vergezellen van de Sint? Zouden deze kinderen dan niet vrolijk ter gehore brengen "ook al heeft uw neus een haak, uw strooisels vallen in de smaak"?
Kinderen kunnen daarin geen ethische afwegingen maken. Wij wel.
Dan het argument van het behoud van het 'oorspronkelijke' Sinterklaasfeest. Zoiets als een 'oorspronkelijk' Sinterklaasfeest is in eerste instantie al een mythe. Het feest is altijd in beweging geweest, zowel in Nederland als in Europa als geheel. Laten we allereerst erkennen dat Zwarte Piet qua karakter veranderd is van een kinder-kidnapper die met de roe dreigt, naar een serie vrolijke feelgood-karakters, waaronder een heuse 'muziekpiet', die nog het meeste weg heeft van een negroïde uitvoering van Elvis in zijn slechtste dagen. Mijn vader heeft als kind nog meegemaakt dat er op school een jong meisje krijste van angst terwijl ze door Piet ten overstaan van alle kinderen in de jute zak werd gewerkt. Piet heeft dus al veranderingen doorgemaakt, en wel van het kaliber waar geen tien TBS-klinieken van kunnen dromen.
Elders in de wereld zijn Blackface-figuurtjes trouwens al concreet aangepast. aangepast. Pokemon zou de zwarte kleur van 'Jynx' aanpassen naar een paarse kleur, en Mister Popo van Dragonball Z zag zijn zwarte huidje in een blauwe veranderen.
Het grappige van deze hele Pietendiscussie is, dat eeuwen voor het ter discussie staan van de kleur van Zwarte Piet, de hoofdrolspeler van het Sinterklaasfeest zelf al hevig aangepast werd. Hij is namelijk de verchristelijkte versie van onze oude Germaanse oppergod Wodan. Wodan vloog volgens de Germaanse wintermythe door de lucht op zijn achtpotige paard Sleipnir met zijn twee Raven Huginn en Muninn.
Deze Raven vlogen dan langs de huizen om te kijken welke kinderen zich naar behoren hadden gedragen. Wie zoet was kreeg lekkers. Toen het christendom oprukte in West- en Noord-Europa werden de lokale Germaanse feesten in een Christelijk jasje gegoten. Wodan werd gereduceerd tot een Turkse bisschop (wel pro-Gülen, dus dat word lachen dit jaar). Sleipnir verloor 4 van zijn 8 poten en ging van vliegen naar lopen over de daken, en de Raven werden de knechten die uiteindelijk pas in de 19e eeuw zouden uitmonden in Zwarte Piet. Op de waddeneilanden kennen ze heel andere feesten dan ons Sinterklaas, en in het Friese Grouw komt op 21 februari Sint Piter per stoomboot aan met slechts één Piet. In Duitsland wordt Sinterklaas vergezeld door de blanke Knecht Ruprecht en in de Alpenregio door de demonische Krampus. Sinterklaas zou door de Europeanen worden meegenomen naar Amerika waar hij ontwikkelde tot de moderne Kerstman. Ook Nederland viert Kerst met een Kerstman, en daarmee hebben we gewoonweg twee Sinterklaasfeesten in 1 maand gepropt, en is de Kerstman feitelijk niets anders de beroemdste hulpsinterklaas van ons land. Om de gekte te verzachten noemen we Santa Claus dan maar uitsluitend 'Kerstman' zodat het toch nog iets anders lijkt dan wat we - met alle kosten van dien - 20 dagen eerder ook al vierden.
De Kerstman kan net als Wodan vliegen, alleen is Sleipnir in zijn geval veranderd in een verzameling rendieren. Bij de Kerstman is er geen Zwarte Piet te bekennen. Zijn knechten zijn neutrale mythische wezentjes, die zich vooral uit de naad werken om al het speelgoed op tijd gereed te maken, dat anders door kinderen in China gemaakt zou worden.
Hoe moeilijk is het om afscheid te nemen van de kleur van een Piet, terwijl die hele Piet überhaupt al ontwikkeld is uit een raaf? Als Sleipnir kon veranderen in Amerigo en Wodan in Sinterklaas, wat is dan het hele probleem van een Zwarte Piet die veranderd in een gekleurde Piet?