Feynman en/of Feiten - EU randverschijnselen
Vicepremier en Partij van de Arbeid-lid Lodewijk Asscher is sinds 2012 bezig geweest met onderhandelen met Marokko. Hij blaft weer eens openlijk met het opzeggen van het verdrag uit 1972. Een jaarlijks terugkerende persverklaring. Ondertussen weet zijn ministerie geeneens om hoeveel geld het gaat. Maar laten we eens genuanceerd kijken naar zijn laatste aanbod. Voor bestaande uitkeringen verandert er niets, komende uitkeringen worden in vier gemakkelijke stappen in de loop van de komende vier jaar met 40% gekort om af te dalen richting de Marokkaanse levenstandaard. Dat is al onjuist, de levenstandaard is daar 52,27% lager. Als je 60% van het geld hebt en 47,73% van de kosten heb je het ruim een kwart beter daar dan hier. Een verveelvoudiging van je vrij besteedbare inkomen.
Marokko heeft deze maatregelen door moeilijk te onderhandelen al jarenlang kunnen uitstellen. Regelt uitstel voor nieuwe gevallen en afstel voor bestaande gevallen. Alleen de jeugd pist straks een beetje naast de pot, terwijl ze een veel hoger percentage belasting betalen dan hun ouders. Twee betalen, minder halen.
Voor de Marokkaanse economie heeft de Nederlandse aderlating meerdere keren effect. Immers iedere euro wordt daar uitgegeven en rolt in haar buitenlandse bestaan door vele handen en dus ook meerdere keren langs de Marokkaanse fiscus. Rabat komt niet op voor haar burgers, maar voor zichzelf.
Met een Nederlandse uitkering in Marokko heb je dus twee euro's voor iedere euro die je nodig hebt normaal rond te komen. Waar normale ouderen in de zandbak leven van giften van hun nageslacht, zie je een scherp contrast met de have-beens. De mensen die in het Westen zijn geweest. Dat geeft natuurlijk een gigantische aanzuigende werking, want er lijkt niet tegen op te werken.
Dat Marokko een lagere werkloosheid en betere economische groei heeft dan Europa is natuurlijk veel minder zichtbaar voor de jeugd. Maar 49,5% van de allochtonen hebben hier betaald werk, tegen 77,1% van de autochtonen. Werkloosheid is daar 10,5% terwijl hier een derde van de allochtonen onder de 25 werkloos is.
Rechtshulpverzoeken
Marokko geeft nog steeds nauwelijks medewerking om na te gaan of bijstandsaanvragers en/of criminelen bezit hebben in Marokko. Dat is heel onhandig voor ontnemingsvorderingen uit de pluk-ze wetgeving. Of de vermogenstoets vanuit de bijstand. Vooral als de panden in kwestie op naam staan van een katvanger uit de familie.
Medewerking die in praktische zin nog steeds onmogelijk is omdat Marokko niet beschikt over een compleet kadaster. Handel in vastgoed mag via de notaris, maar het mag ook onderhands. Dit betekent dat het kadaster achterloopt bij de feitelijke situatie. Of nog liever, als er beslag wordt gelegd op een pand er met een ante-gedateerd kladje met twee handtekeningen gezorgd kan worden dat met terugwerkende kracht een nieuwe eigenaar is.
Ongeregeld
Laten we uit alle voorgaande ellende concluderen dat het aangaan van internationale verdragen die boven onze wetten staan, niet geheel zonder risico's is. We hebben in Nederland geeneens een constitutioneel hof die komende wetten of verdragen toetst aan bestaande verdragen of de grondwet. Polen had zo'n hof, maar heeft daarvan genoeg rechters vervangen en stemrecht gewijzigd dat daar alleen nog maar showprocessen plaats kunnen vinden. Polen wordt nu door de EU aangesproken en wellicht gestraft voor het hinderen van een justitieel hof, wat Nederland (het epicentrum van internationale rechtspraak) geeneens heeft.
Blind
De radarbeelden uit Oekraïne zijn door een hoestende regenjas afgeleverd. Ondertussen hebben we nog geeneens toegang tot een Nederlands onderzoek naar een Nederlandse vliegramp in Faro uit 1992 wat in ons Nederlandse Nationaal Archief ligt. Dat krijgen we pas in 2073 wanneer een groot gedeelte van ons al dood of minimaal seniel is. Gelukkig zijn inmiddels diverse Martinair medewerkers veilig met pensioen en dus niet meer monddood.
Het is toch bizar dat een kabinet wat in de grootst mogelijke juridische en praktische problemen is met oude verdragen met Marokko en Turkije, zonder enige bezinning of debat een Associatieverdrag met Oekraïne wilde aangaan dat veel dikker is, met een veel ongunstigere inhoud.
Gelukkig is er tien miljoen extra beschikbaar gekomen zodat u op meer locaties tenminste een stembiljet in een kliko kunt laten zakken.
Dankwoord
Armere landen toevoegen betekent dat het gemiddelde in de Europese Unie steeds lager komt te liggen. De financieringsbehoefte steeds hoger wordt. Landen zoals Nederland meer zullen gaan betalen, waar vanwege een steeds grotere bureaucratische reus steeds minder aankomt bij de arme mensen in armere landen waar het voor bedoeld was.
Waar je ook kijkt op de periferie van Europa, je blijft hetzelfde beeld zien. Kleine arme landen die hard onderhandelen om geld van de netto-betalers van de Europese Unie. Die anderen voor voldongen feiten plaatsen en daarna rustig op ons geld wachten. Deze onderlinge verwevenheid samen met corruptie & chantage is een bom onder Europa.
Noorwegen & IJsland hebben bedankt, Groot-Brittannië overweegt te gaan bedanken.
6 april is het uw beurt.