achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Feynman en/of Feiten - Oekraiense Troika

fijnmannogeen.jpgArtikel 453 “Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand”. Heel titel zes van Het Associatieverdrag gaat over hoe Oekraïne tientallen miljarden krijgt. Net zoals titel twee gaat over militairen & frontlinies. Net zoals in titel drie wordt besproken hoe mensen straks zonder visum naar onder andere Nederland mogen komen om hier werken. Als een kwaliteitskrant, actualiteitenrubriek of feitenchecker dit document louter een “handelsverdrag” durft te noemen vraag ik me af waar ik zou moeten beginnen. Net zoals Jenna Jameson zich aan het eind van een bukkake sessie zich afvraagt waar ze als eerste moet likken & slikken. Politici, voorlichters en publicisten staan dermate ver van de realiteit weg te spacen dat ik wil weten wat ze gebruikt hebben, en waar dat te koop is. Het gaat in titel zes niet om een beetje subsidie of ontwikkelingssamenwerking, maar directe financiering van Oekraïense begrotingstekorten en herfinanciering van haar staatsschulden. Immers, die subsidies en ontwikkeltrajecten worden in andere hoofdstukken al besproken en toegezegd.
Artikel 453 “Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst en wordt verstrekt overeenkomstig de onderstaande bepalingen.” Het is heel belangrijk om op te merken dat met dit associatieverdrag Oekraïne dus toegang krijgt tot ALLE financiële potjes binnen de EU. Of het land later lid mag worden van de EU is dus in financieel opzicht irrelevant. Doet er niet meer toe. Gratis geld, visumvrij reizen en overal mogen werken, wat wil een Oekraïner nog meer van Europa? Dit associatieverdrag is dermate compleet en uitgebreid dat Kiev hierna geen reden meer heeft een lidmaatschap überhaupt na te streven. Strategy Turkije heeft sinds 1963 een associatieverdrag en Turken maken daar dankbaar gebruik van om hier te komen wonen en werken. Aangezien Turkije al lid was van de NAVO zien we in dat verdrag niet de militairen, defensie, soevereiniteit en landsgrenzen besproken worden, zaken die in het Oekraïense verdrag een prominente plek vooraan hebben gekregen. Halverwege de oorlog met IS, oorlog in Oekraïne en miljoenen vluchtelingen in Turkije lijkt me diplomatiek gezien extreem dom Oekraïne zonder tegenprestatie de meeste voordelen van een lidmaatschap van de EU te geven. Dat is iets waar Ankara al 52 jaar op wacht en niet krijgt. Een Turk heeft nog steeds een duur visum nodig, een Oekraïner vanuit dit associatieverdrag op termijn niet. Austerity Artikel 455: “De indicatieve bedragen van deze bijstand worden vastgesteld op basis van de behoeften van Oekraïne, de sectorale capaciteit en de vorderingen met betrekking tot de hervormingen.” Zie hier de “austerity” bepaling. Hoeveel geld Oekraïne geld krijgt, is een functie van hoeveel Europese hervormingen zijn uitgevoerd. Nu is er op zich iets te zeggen voor het concept dat we tenminste iets terugkrijgen voor onze centen. Helaas heeft het Europese experiment met elf miljoen Grieken aangetoond dat de afgedwongen hervormingen helemaal niet de utopische werkelijkheid creëren waarvoor we wel betalen. Met Brussel aan het roer is Griekenland dieper gezonken dan de Amerikaanse Depressie. Sovereignty Vanuit geldnood zal Kiev het Europese smeergeld aannemen en haar burgers confronteren met een lange reeks pijnlijke maatregelen. Deze continue onzekerheid sloopt ieder vertrouwen in hun economie. En daarmee dus alle duurzame bestedingen en investeringen. Los van de inhoud van de nieuwe wetten geeft deze manier van regeren al een depressie. Vanuit Brussel bestaat de illusie dat als je maar snel genoeg het Duitse of Europese wetboek invoert in landen waar mensen rondkomen van minder dan 200 euro per maand, dat je dan dezelfde sterke economische groei zult zien als in Duitsland. Deze eurofielen vergeten dus alle tussenfasen die hun eigen landen zelf hebben moeten doorlopen in hun eigen ontwikkeling. Troika Artikel 456: “Om de beschikbare middelen optimaal te benutten streven de partijen ernaar de bijstand uit te voeren in nauwe samenwerking en coördinatie met andere donorlanden, donororganisaties en internationale financiële instellingen en overeenkomstig de internationale beginselen inzake doeltreffendheid van hulp.” Dit jaar hebben we in Griekenland kunnen zien als de EC, ECB, en IMF proberen een land te hervormen met ongeschikte, verouderde & tegenstrijdige economische modellen. Nog voordat Yanis sprak, was het al onbestuurbare ruzie. Het IMF geeft tenminste nog toe dat er fout gehandeld is, de Europese Commissie gaat met dit verdrag op exact dezelfde manier verder. Toekomst Oekraïne is met haar TIENDE reddingsprogramma bezig vanuit het IMF. Een internationale financiële instelling die mede door ons betaald wordt. Geld wat niet eindigt bij onze pensioenfondsen, maar bij beleggers die bewust investeren in kansloze staatsschulden, speculerend op gratis geld van u, via Brussel. Geld wat er via Kiev en Athene ook gekomen en gegaan is. Het lijkt me dus compleet uitgesloten dat titel zes van het associatieverdrag een dode letter is. Je kan een land niet helpen door haar schulden over te nemen en haar begrotingstekorten te betalen. Met een gesloten beurs kan je de bevolking humanitaire noodhulp, informatie en onderwijs verstrekken. Onder de streep zullen ze het altijd zelf moeten doen. Vrienden sta je met raad en daad bij. Niet met een nieuwe tophypotheek.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.