Man van stand in NRC: 'Vluchtelingen passen nou eenmaal beter in arme wijken'

"Of we het nu leuk vinden of niet de commerciële infrastructuur van met name arme, allochtone wijken sluit perfect aan bij allerlei essentiële behoeften van vluchtelingen. Denk aan de belwinkels, de filialen van Western Union en Moneygram, de mysterieuze reisbureautjes en de al even mysterieuze koeriersdiensten die aan groupage doen van pakketten richting Congo en Nigeria en Afghanistan. Denk ook aan de Somalische hawala-geldwisselaars die kunnen regelen dat geld dat je aan hen geeft na twee, drie telefoontjes door hun counterparts in de Hoorn van Afrika wordt uitbetaald aan je achtergebleven familie in Addis Abeba of Mogadishu.
Je zou, als je er even bij stilstaat, nog veel meer kunnen noemen. Neem mijn buurtkapper. Daar kun je als vrouw uitstekend terecht voor een coupe à la Beatrix. Maar is dat ook iets waar een Afrikaanse vluchtelinge naar op zoek is? Loopt er in die zaak een kapster rond die weet hoe je bij cornrows of bij mohawk of bij monde arabe het Afrikaanse haar moet vlechten? Nee dus. Daarvoor moet je echt elders zijn."
En inderdaad, zelfs eten is problematisch.
"Het islamitische leven wordt in hoge mate bepaald door de shariaregels rond halal en haram. In mijn directe omgeving is vrijwel niets halal. Jaouad, de eigenaar van dat theehuis, woont met zijn gezin in Kijkduin een andere (deels) welgestelde buurt. Maar hij koopt zijn brood, ook op dagen dat hij niet in de zaak staat, in de Schilderswijk. Veertien kilometer in de auto door de stad, en dat voor een brood van de Marokkaanse bakker, vertelde hij me ooit. Is er in Kijkduin dan geen brood? Natuurlijk wel. Maar het is Hollands brood. En dat is niet voor moslims. Hollands brood kan varkensreuzel bevatten alsook iets wat in de bakkersbranche broodversterker heet (hoofdingrediënt vermalen varkenshaar). In geval van twijfel geldt voor een goede moslim: niet doen.
Zelfde geldt voor Hollandse kaas (stremsel) en voor de Hollandse slager (slagersmessen waarmee ook varkenslapjes worden uitgebeend). Voor moslims en dus ook voor asielzoekende moslims zijn in een rijke omgeving niet alleen alle bakkers, slagers en zuivelwinkels taboe maar bijvoorbeeld ook alle horeca (alcohol; haram keuken) en kappers (borstels met haar van wild zwijn; haram gels en shampoos) en krantenkiosken (de porno achter in de zaak). Je zwerft door je via het COA toegewezen wijk, maar je kunt er als moslim geen deelgenoot worden."
Oké, oké, punt gemaakt. Maar als hier toch wel 1 ding duidelijk uit wordt, is dat moslims door hun rigide en regressieve cultuur eigenlijk nergens anders thuis lijken te horen dan tussen andere moslims. Kunnen die lui niet gewoon een keer ontspannen?