achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Man van stand in NRC: 'Vluchtelingen passen nou eenmaal beter in arme wijken'

Lansshot.jpgSoms hè, begin je een stuk te lezen met de intentie die vies elitaire paarsbroek eens heel hard terug z'n gated community in te trappen. Beetje zeggen dat vluchtelingen gewoon veel beter thuishoren in arme wijken, en niet in zijn parallelle utopie. Beetje het reeds noodlijdende plebs opzadelen met de resultaten van zijn salonbarmhartigheid. Want het voelt natuurlijk gewoon alsof Jozias van Aartsen zegt dat de islam een absolute verrijking is, maar dan wel buiten een straal van 300km van hem en de zijnen. Zeker als het epistel opent met: "Ik woon in het welvarende Haagse Benoordenhout. Vlak bij ons is een leuk eethuisje. Op het menu prijkt de ‘Benoordenhoutse burger’, een creatie die ook een schijfje eendenlever omvat. Prijs: 16,95 euro. In een kadertje staat de ‘tip’ om de burger door de kok te laten larderen met frietjes en truffelmayonnaise. Dan komt er 4,95 bij." Fuck you man, we zouden er bijna van gaan Occupy-en. Maar toen. Toen kwamen er ineens wel hele legitieme argumenten. "Ander punt. Een grote meerderheid van de migranten is moslim. Op de kaart van Nederland is het zo dat ‘rijk’ en ‘islamitisch’ niet of nauwelijks overlappen. In rijke buurten en gemeenten is een moskee een zeldzaamheid. Vanaf mijn huis is de dichtbijzijnde soennitische moskee veertig minuten lopen. Vanuit Wassenaar zou dat al zo’n anderhalf uur zijn (met als keuze Den Haag of Leiden). (...) En misschien wil hij of zij wel heel vaak op moskeebezoek. De moskee is niet alleen gebedshuis. Het is ook sociale ankerplaats, een plek om getroost te worden – iets waar zeker vluchtelingen behoefte aan kunnen hebben." Ja, nou, oké, da's wel waar. En inderdaad, er zijn nog meer geldige argumenten.
"Of we het nu leuk vinden of niet – de commerciële infrastructuur van met name arme, allochtone wijken sluit perfect aan bij allerlei essentiële behoeften van vluchtelingen. Denk aan de belwinkels, de filialen van Western Union en Moneygram, de mysterieuze reisbureautjes en de al even mysterieuze koeriersdiensten die aan groupage doen van pakketten richting Congo en Nigeria en Afghanistan. Denk ook aan de Somalische ‘hawala’-geldwisselaars die kunnen regelen dat geld dat je aan hen geeft na twee, drie telefoontjes door hun counterparts in de Hoorn van Afrika wordt uitbetaald aan je achtergebleven familie in Addis Abeba of Mogadishu. Je zou, als je er even bij stilstaat, nog veel meer kunnen noemen. Neem mijn buurtkapper. Daar kun je als vrouw uitstekend terecht voor een coupe à la Beatrix. Maar is dat ook iets waar een Afrikaanse vluchtelinge naar op zoek is? Loopt er in die zaak een kapster rond die weet hoe je bij ‘cornrows’ of bij ‘mohawk’ of bij ‘monde arabe’ het Afrikaanse haar moet vlechten? Nee dus. Daarvoor moet je echt elders zijn." En inderdaad, zelfs eten is problematisch. "Het islamitische leven wordt in hoge mate bepaald door de shariaregels rond halal en haram. In mijn directe omgeving is vrijwel niets halal. Jaouad, de eigenaar van dat theehuis, woont met zijn gezin in Kijkduin – een andere (deels) welgestelde buurt. Maar hij koopt zijn brood, ook op dagen dat hij niet in de zaak staat, in de Schilderswijk. „Veertien kilometer in de auto door de stad, en dat voor een brood van de Marokkaanse bakker”, vertelde hij me ooit. Is er in Kijkduin dan geen brood? Natuurlijk wel. Maar het is Hollands brood. En dat is niet voor moslims. Hollands brood kan varkensreuzel bevatten alsook iets wat in de bakkersbranche ‘broodversterker’ heet (hoofdingrediënt vermalen varkenshaar). In geval van twijfel geldt voor een goede moslim: ‘niet doen’. Zelfde geldt voor Hollandse kaas (stremsel) en voor de Hollandse slager (slagersmessen waarmee ook varkenslapjes worden uitgebeend). Voor moslims en dus ook voor asielzoekende moslims zijn in een rijke omgeving niet alleen alle bakkers, slagers en zuivelwinkels taboe maar bijvoorbeeld ook alle horeca (alcohol; haram keuken) en kappers (borstels met haar van wild zwijn; ‘haram’ gels en shampoos) en krantenkiosken (de porno achter in de zaak). Je zwerft door je via het COA toegewezen wijk, maar je kunt er als moslim geen deelgenoot worden." Oké, oké, punt gemaakt. Maar als hier toch wel 1 ding duidelijk uit wordt, is dat moslims door hun rigide en regressieve cultuur eigenlijk nergens anders thuis lijken te horen dan tussen andere moslims. Kunnen die lui niet gewoon een keer ontspannen?

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.