achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Feynman en/of Feiten - Aggregratietoestanden

feynmanenoffeiten100.jpg Nog elf dagen en we mogen twee vakjes inkleuren. De carnavaleske campagnes zijn begonnen. Politici dansen en lallen door ons land zonder onderweg enige hinder te ondervinden van feiten, verleden of wat we nu eigenlijk aan het kiezen zijn. We zien vooral onverkiesbare politici die druk praten over zaken waar de te kiezen instanties helemaal niet over gaan. Ten eerste kiezen we de waterschappen. Deze instantie hoort te zorgen voor dijken, vaarwegen en de zuivering van rioolwater. Punt. Het riool komt helaas niet terug in de kieskompas van de UvA. De dijk komt alleen voor als standaardvraag of er een fietspad overheen moet. De afweging tussen de kosten van verhogen of het lopen van risico`s ontbreekt volledig. Vaarwegen alleen voor recreatie, niet als alternatief voor vrachtverkeer. De meeste stellingen gaan over geldverspilling wat helemaal niet bij het waterschap thuishoort. Zoals inkomenspolitiek, projecten waar andere overheden “partner” in zijn en de verdeling van belastingdruk tussen privé personen & bedrijfsleven. Door die beleidsvraagstukken óók weer binnen de waterschappen op te pakken creëren we onnodige discussie, complexe versnipperde inkomenspolitiek en vergeet zelfs de kiezer de kerntaken.
Ten tweede kiezen we nieuwe Provinciale Staten, die horen te waken over de belangen vanuit iedere provincie. Onze scherp verdeelde werkeloosheid, bereikbaarheid, vestigingsklimaat en bedrijvigheid laten zien dat de Randstad en Brabant regeren, zonder de schade in te zien van achterblijvende buitengebieden. Mooiste voorbeeld blijft Groningen. Het gasdebat werd geopend met een rapportage van een halve eeuw gasproductie zonder enig oog voor de veiligheid, waarna Kamp zijn excuses aanbood. Loze woorden aangezien Kamp niet alleen een productieverlaging over de verkiezingen heen tilt, maar ook iedere maatregel die een bijdrage aan de veiligheid levert. Schijnwerkelijkheid Zwaardere bevingen zie je meestal in de nazomer, nadat er een half jaar lang driekwart minder uit de grond is getrokken. Mensen stoken vooral 's winters. In 1996 produceerde het Groningerveld 42 miljard kuub, dit halveerde in vier jaar naar de 21 kuub in het jaar 2000. Kijken we naar de grafiek met aardbevingen, dan zie ik geen enkel nuttig effect van productieverlagingen. figuurAAardbevingen534.png Met het gelul over de gaskraan creëert Den Haag zijn eigen schijnwerkelijkheid waarin het heel stoer de kraan open laat staan, of 'm heel theatraal als een echte staatsman half dicht draait. De Groningse actievoerders gaan zelfs mee op dit dwaalspoor. Ik kan helaas uit de vorige life-size experimenten met minder produceren niet afleiden dat het zelfs maar 1 beving heeft uitgesteld, afgezwakt of voorkomen. Instortingsgevaar Dat de gasproductie de huidige aardbevingen veroorzaakt heeft, wil nog niet zeggen dat iedere productiedaling of productiestop tijdig een zware aardbeving voorkomt of uitstelt. Daarom is de enige zekere weg het geschikt maken van iedere woning, ziekenhuis en school voor de huidige en komende realiteit. Tot die verbouwing elders lesgeven. De huidige inspectie van 120 scholen is volledig zinloos en schandelijke vertraging. Er is bekend wanneer die scholen gebouwd zijn, er is bekend hoe. Zelfs tot de dag van vandaag is er geen verplichting aardbevingsbestendig te bouwen. Hier, veilig achter dit toetsenbord, weet ik dat iedere school afkeur is. Aardbevingsbestendig bouwen is 6,5 miljard euro duurder, niet verplicht en dus niet gedaan. Grondwet Provinciale statenleden kiezen onze Senaat, die hoort te waken over de grondwet en de uitvoerbaarheid van nieuwe wetgeving. In onze bananenrepubliek ontbreekt immers nog steeds een constitutioneel hof. Helaas hebben senatoren gemiddeld 17 nevenfuncties. Ze hebben de tijd niet hun taak waar te maken. Deze Senaat heeft alleen al op het alcoholslotdossier dubbel gefaald. Niet alleen is ze door de Hoge Raad teruggefloten dat mensen niet twee keer gestraft mogen worden, ook nog door de Raad van State dat de regeling van de minister door het CBR zo star wordt uitgevoerd dat de praktijk leidt tot “ongelijkheid en willekeur”. De maatregel moet dus mee in de strafzaak, waar die altijd al hoorde. Alcoholslot De minister heeft in 2011 de Kamer en Senaat overtuigd dat het een ontzettend goed idee was om het CBR te verheffen tot procureur, rechter en beul, die zelfs een financieel belang heeft maatregelen zo vaak mogelijk op te leggen. Zelfs verdachten die in hun strafzaak waren vrijgesproken kwamen niet onder een EMA, alcoholslot of psychisch onderzoek uit. Het alcoholslot is twee keer zo vaak opgelegd als verwacht. Alle maatregelen van het CBR en strafrecht zijn nog steeds gericht op de mogelijke vrije terugkeer van de alcoholist achter het stuur. Simpelere goedkopere maatregelen zoals definitieve intrekking van een rijbewijs ontbreken. Frankrijk heeft bijvoorbeeld het geniale systeem dat een drankrijder alleen nog maar op gezette tijden via een vastgelegde route heen en weer naar zijn werk mag rijden. Het maakt niet uit of je het aardgas, de alcohol of de dijken eruit pakt, we nemen pas de juiste maatregelen als het kalf verdronken is. Aangezien deze ontoereikende bestuurscultuur zo breed verspreid is over de partijen is het voor mij onmogelijk een stemadvies te geven. Ik wens u veel wijsheid toe, leef lang en voorspoedig.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.