DIT! Trajectcontroles uit = schatkist leeg
Acht van de twaalf trajectcontroles in Nederland staan uit. Vanwege een software-update. De planning is weer oerhollands. Op de A12 bij Woerden en de Zeelandtunnel Zeelandbrug wordt de trajectcontrole opgeheven. Op de A12 bij Utrecht wordt de controle pas in 2016 weer in gebruik genomen. Prima allemaal. Maar de conclusie van dit groot onderhoud is natuurlijk schokkend: de schatkist loopt 80 miljoen mis. Wacht. De schatkist loopt 80 miljoen mis? Uhm. En de veiligheid dan? Die trajectcontroles staan er toch voor onze veiligheid? Omdat van alle mogelijke maximale snelheden, de gekozen maximale snelheid bij trajectcontroles de meest veilige is? En niet omdat het de meest rendabele is qua boetes? Kijk, wij zijn helemaal voor het gehoorzamen van de geboden des lands. Inclusief de maximum snelheid. Het is alleen zo jammer dat die maximum snelheid er niet is om de automobilist de meest comfortabele en veilige rit te gunnen, maar om het maximale uit de automobilist te purren voor de schatkist. Dat blijkt ook wel als je kijkt naar de snelheden en controles tussen Rotterdam en Amsterdam: pure uitlokking. En het blijkt wederom nu tweederde van de trajectcontroles niet werkt en 'schatkist loopt 80 miljoen mis' de conclusie is. In plaats van 'snelweg stuk gevaarlijker voor automobilist'. Maximum snelheden, flits- en trajectcontroles, ze worden door de roverheidsmarketing verkocht als gunst voor de automobilist. Maar veiligheid is van ondergeschikt belang. Snelheidsboetes zijn geen veiligheidsmaatregel, maar een toeslag die mensen moeten betalen als ze harder willen rijden dan toegestaan. Waarbij 'toegestaan' niks te maken heeft met veiligheid, zoals op zondagavond op een lege snelweg met trajectcontrole. Afijn, noem het dan geen snelheidsboete, maar gewoon wat het is: snelheidsbelasting.