achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Feynman en/of Feiten - Kostprijs van Oorlog

feynmanenoffeiten.jpg3 september 1939, 11 september en eergisteren laten zien dat iedere oorlog start, voortschrijdt en eindigt met het leed en de dood van de normale burger. Ter grotere glorie van koppige leiders vinden groteske inspanningen plaats om met landsgrenzen te spelen, terwijl de impact van grenzen in het dagelijks leven steeds verder verwatert. Wat ik niet begrijp van de luchtvaartgemeenschap, is dat over een gebied waar wekelijks militaire kisten uit de lucht worden geschoten, gewoon gevlogen mocht worden. Dat de Oekraïense overheid mooi weer speelt door niet zelf delen van hun luchtruim te sluiten doet daar niets aan af. Het luchtruim boven de Krim is bijvoorbeeld weer wel afgesloten, terwijl daar niets gebeurt. MH17 vloog over een gebied heen waar 21 uur eerder een militair vliegtuig werd neergeschoten. Afgelopen maandag is langs hetzelfde front tientallen kilometers verderop een transportvliegtuig op 6,5 km hoogte neergehaald. Dan ben je op 10 km nog lang niet veilig.
Waar normaal vele maanden gebruikt worden om tot een bevredigend onderzoeksresultaat te komen, weet in dit geval iedereen binnen een dag hoe het zit. Publicaties van inlichtingendiensten worden geslikt als zoete koek, terwijl dergelijke partijen alleen iets de wereld in slingeren als het louter in hun eigen belang is. De film Wag the Dog zou verplicht moeten worden bij maatschappijleer. Telefoongesprek Aan de Oekraïense zijde gebeurt dat door binnen uren na de ramp een telefoongesprek te publiceren waar uit zou moeten blijken dat de separatisten overleg hadden over het vliegtuig wat ze net hadden neergeschoten. Normaal geeft een geheime dienst echt NOOIT toe waar ze wel of niet inzage in hebben. Nu is binnen enkele uren het juiste telefoongesprek gevonden, geïnterpreteerd, context bij verzonnen, door de hele stafketen heen en gepubliceerd. Natuurlijk. Aan de separatistische zijde gebeurt dat door een rijdend BUK luchtafweergeschut te laten zien die een raket mist. Echter afgelopen maandag is met zo'n systeem het eerder genoemde Oekraïense transportvliegtuig neergehaald. Volgens dezelfde bron rijdt die geschut niet oostelijk naar de veilige grens met Rusland, maar zuidelijk richting de frontlinie met een dunne strook dat nog in handen is van Oekraïne tussen de separatisten en Rusland in. Iedereen BUKt Aan Amerikaanse zijde hebben we de interpretatie van infrarood en radiogolven spionagesatellieten die het opstijgen, radarsturing en explosie van de raket waargenomen zouden hebben. De ruwe beelden hebben ze helaas nog niet vrijgegeven. Colin Powell ging destijds met meer beeldmateriaal naar de VN. Een tunnelvisie richting een raket is nu nog voorbarig, nu vele andere scenario's nog binnen het beschikbare feitenrelaas passen. Het is respectloos het onderzoek af te raffelen. Zelfs al zou het beruchte BUK afweersysteem het passagiersvliegtuig hebben neergehaald, dan nog beschikken de Oekraïne, de separatisten, de Russen en wellicht ook de zwarte markt over dat systeem. Al Qaeda bleek haar volgers jarenlang specifiek te trainen. Separatisten hoeven niet te trainen met dit systeem, die training hadden deze veteranen al voordat ze separatist werden. Iedere partij in het conflict schiet met hetzelfde luchtafweergeschut. Banjerende malloten Gezien het horizontale raketbereik van 50 kilometer, de plek waar MH17 vermoedelijk desintegreerde en de huidige ingenomen posities van de strijdende partijen zou ik geeneens een zinnige conclusie kunnen trekken wie er geschoten heeft. Bovendien rijden in het separatistische deel ook Russische en Oekraïense troepen rond. Plekken diep in afgescheiden Oekraïne worden aangewezen als frontlinie. Nabij de plek waar MH17 gecrasht is. De eerste stap van een onderzoek naar een neergestort vliegtuig is vast leggen waar welk deel ter aarde gekomen is. Iets wat lastig gaat worden aangezien iedere malloot eroverheen banjert, spullen verplaatst en wegneemt. De staart met de zwarte dozen is vele kilometers verwijderd van de romp en motoren geland. Dit betekend dat vlak na het incident die opnames gestopt zijn. Waarschijnlijk staat daar alleen een normale vlucht gevolgd door stilte op. Lockerbie Uit de gruwelijke beelden is op te maken dat beide turbineassen samen met een deel van de romp op exact dezelfde plek geëindigd zijn. Dit suggereert dat het middelste deel van de romp, het eerste deel van de vleugels tot en met de motoren 10 kilometer lang aan elkaar vast naar beneden gevallen zijn. Als motoren los vallen, hebben ze door hun hoge gewicht ten opzichte hun kleine frontaal oppervlak die luchtweerstand levert, de neiging voor het begin van een crashsite te liggen. De crashsite wordt nu geschat op zo`n 4 kilometer doorsnede. Veel kleiner dan de 25 kilometer van de enigszins vergelijkbare Lockerbie ramp. De zwarte dozen zijn nu zo lang in het ongerede dat die informatie nooit meer geloofd gaat worden. In Libië kwam het onderzoeksrapport pas drie jaar later, na het beëindigen van de burgeroorlog. Open haard Onafhankelijk onderzoek is onmogelijk aangezien ALDE/VVD/D66-er Hans van Baalen de Europese verovering in Kiev gevierd heeft. Het onderzoek naar deze ramp wordt een politiek speeltje waarbij ieder resultaat direct de open haard in kan.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.