Feynman en/of Feiten - HBO-fraude loont
Gisteren rolde het zoveelste fraudedossier uit de onderwijsmachine. Bestuurders en politici proberen nog de schijn op te houden dat ze in controle zijn, en dat het iedere keer maar om slechts een enkel incident gaat. Ik zie een patroon, gevoed vanuit een systeem. Wat hebben Ibn Galdoen, Windesheim en de Haagse Hogeschool gemeen? Dat het de jongeren zelf waren die via de media de fraude aankaartten. Het zelfreinigend vermogen in het onderwijs komt dus bij de eindgebruiker vandaan, die intern niet terecht kan en noodgedwongen de vuile was op straat gooit. De jeugd heeft nog een rechte rug. Dat kan helaas niet gezegd worden over bijvoorbeeld voormalig onderwijs minister Maria van der Hoeven. Die bleek in haar periode als bestuurslid van de TH Rijswijk gewoon het oplichten van het ministerie van onderwijs te gedogen. Daar zit ook precies het probleem, de rekening van fraude komt niet bij de onderwijsinstelling, of haar bestuurders. Die bobo`s maken er zelfs carrière mee.
Hogescholen zijn slachtoffer van een soort schijnkapitalisme. Niet scherp gehouden door de markt, hangend aan de zogende tiet van de overheid verworden ze tot een vadsige amoebe in de oceaan. Het is een vorm van risicoloos ondernemen. Geen enkele garantie op het eindproduct, als een dolle produceren zonder te kijken of er voor het eindproduct een afzetmarkt is en bij onstudeerbare studies vingerwijzen naar de luie student.
Show must go on
Hogescholen zijn volledig financieel afhankelijk van hun onderwijsfabriek. Ze hebben geen andere winstgevende activiteiten. The show must go on. Misschien daarom ontbreekt iedere vorm van onafhankelijkheid richting haar studenten en haar financiers. Fraudeert de student door het tentamen te jatten, of fraudeert de instelling door het tentamen te laten jatten?
Een universiteit is voor haar onderzoek afhankelijk van de meest geniale studenten die de universiteit net zelf heeft opgeleid. De universiteit kan dus alleen overleven bij goed onderwijs. Anders mist de universiteit net die scherpte in haar studenten, medewerkers en professoren om doorbraken te forceren die tot op heden niet gemaakt zijn. Deze fundamentele drijfveer ontbreekt volledig in het geprivatiseerde onderwijs.
Koffiehaalstage
Omroep West zou eens de moeite moeten nemen om bij hogescholen van een vak de laatste paar jaar tentamens naast elkaar te leggen. Aardig wat docenten komen er door de idiote werkdruk niet aan toe iedere keer een origineel tentamen aan te bieden. Bij de gemiddelde HTS is over de afgelopen jaren het aantal docenten gehalveerd, dus verrassend is het gebrek aan individuele aandacht, originaliteit en kwaliteit totaal niet. Een MTS krijgt inmiddels wel meer geld dan een MBO.
Wat voor kwaliteit is te verwachten met studenten die maar een dozijn uren in de week les krijgen? Die hoppen van zelfstudie naar koffiehaalstage om te eindigen in zelfstandige projecten. Is dat nu echt een vervanger voor serieuze dictaten en een bodem van gedegen vakkennis? Kan je wel in steeds minder tijd, steeds meer stof introduceren in de hoop dat al die verlate pubers uit eigen beweging ongestuurd al die vakkennis uit puur masochisme zichzelf eigen gaan maken?
Tentamens te simpel
Sowieso is een tentamen van bedenkelijk niveau als het hebben van de vragen een doorslaggevend voordeel is. Bij een echt vak is de vraag slechts een startpunt voor een langdurige coherente afleiding of onderbouwing om tot een waardevolle conclusie te komen. Als een vak inhoud heeft, en je in de theorie echt stappen hebt leren maken, dan verdwijnt dit probleem vanzelf. Bij echte technische vakken kan je gewoon het tentamen mee naar huis krijgen, begrijp je het niet faal je alsnog.
Helaas zitten er in sommige tentamens te vaak simpele reproductietestjes van definitiekwesties, korte vraagjes die geen creativiteit eisen en lange verhalen met zinloos contextgeweld waar niet echt duidelijk is wat de docent verwacht. Dergelijke simpelheid is soms instellingsbreed afgedwongen omdat ieder hoofdstuk in het tentamen zijn eigen vraag moet hebben. Of je moet je als instelling zelfs durven te verlagen tot multiple choice ellende.
Liegen in folders
Laat de financiering die instellingen krijgen, omgezet worden naar vast percentage van de belastingafdracht van de student in de eerste drie jaar na de studie. Dan zijn alleen echte studies voor de onderwijsinstellingen nog lonend. Dan lopen ze niet meer te liegen aan de poort en in mooie folders over brede studies, baankansen en studeerbaarheid. Dan wordt het voor een hogeschool echt financieel interessant om mensen op te leiden die harde meerwaarde creëren.
Als hogescholen dan zo stoer willen zijn als geprivatiseerde commerciële speler in hun veel te dure panden en auto`s, laten ze dan maar eens de reputatieschade uitbetalen aan oud-studenten. Laat ze maar eens betalen aan werkelozen die met hun waardeloze diploma niet aan de slag komen. Laten ze maar de eerlijke studenten uitbetalen als die een tentamen opnieuw kunnen doen omdat de opgaven op straat lagen. Zolang falen gratis is, zal het falen doorgaan.