achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Feynman en/of Feiten - Fyra Trilogie

feynmanenoffeiten.jpgHennis nam vandaag het tiende veteranendefilé af, terwijl onze helden het morgen weer mogen fiksen met te weinig munitie, straaljagers en helikopters. Slechts een jaar nadat staatssecretaris Wilma Mansveld eindelijk inzag dat de V250 van AnsaldoBreda onbruikbaar was als hogesnelheidslijn, ziet minister tong-uit-de-mond Hennis nu pas in dat ook de AgustaWestland NH90 mede vanuit dezelfde Finmeccanica groep ieder van kwaliteitsniveau ontbeert. Johnny Quid was haar anderhalf jaar voor. Je hoort mij niet zeggen dat Finmeccanica en haar dochters AgustaWestland, NHIndustries of AnsaldoBreda geen mooie dingen maken. De hogesnelheidstreinen die ze leverden in Italië deden het prima. Hun helikopters bij de Italiaanse luchtmacht ook. CEO Maurizio Manfellotto kon niet uitleggen waarom na zeven jaar vertraging een wanproduct geleverd werd, terwijl in Italië goedwerkende treinen zijn geleverd. Ze kiezen ervoor bij NAVO-bondgenoten te falen. Jongens en meisjes worden uitgezonden om in de woestijnen van Mali en Afghanistan de wereld te verbeteren. Ze krijgen materieel mee die oude grijze generaals uit glimmende folders hebben gekozen. Verstoken van enig begrip van asymmetrische oorlogsvoering kiezen ze dure zooi bij incompetente bedrijven in financiële problemen.
Verrassend is de technische overlap tussen het treindossier en het helikopterdossier. Op werkvloerniveau zijn in compleet verschillende divisies en joint-ventures van onze Italiaanse vrienden exact dezelfde kwaliteitsproblemen zichtbaar. Niet enkele opleverpunten, maar beide hebben structurele lijsten van honderden losse problemen. De treinen en de heli's zijn verkocht als onderhoudsvriendelijk, maar bleken dat niet te zijn. Problemen die niet een complex technisch karakter hebben, maar wetmatigheden die sinds de industriële revolutie algemeen bekend zijn. PDF. Roestvorming hoort geen probleem te zijn in een wereld met roestvaste legeringen, verchromen, vernikkelen, vertinnen en verf. Slijtage bij de eerste deelleveringen hoort niet zichtbaar te zijn voordat de laatste geleverd is. Slijtage hoort pas te komen met de jaren, niet de dagen. Moedwillige fout Trein en helikopter waren ernstig te zwaar. De NSB72 treinen die AnsaldoBreda in Noorwegen opleverde, waren zelfs zo zwaar dat het niet meer toegestaan was de trein met staande passagiers te beladen. De NH90 is 600 kilo te zwaar, wat snijdt in de actieradius en/of de nuttige zaken die je kunt meenemen. In een wereld waar het ontwerp uit de computer rolt, met netjes in de meest rechterkolom het gewicht van alle onderdelen, is zo'n fout moedwillig, niet per ongeluk. Voorlopig zijn de huidige vredesmissies in uitgestrekte gebieden, dat de NH90 een kleinere actieradius heeft is extra pijnlijk. Trouw schreef in 2011 al: “Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.” In Mali, Indische Oceaan of de Antillen haalt de doodskist dus geeneens de helft van de doelstelling. Het verschil tussen wel of niet naar je medemens in nood kunnen vliegen. Frankenstein-compromis De hele defensie met dezelfde heli. Utopische dromerij. Makkelijk piloten en onderhoudsteams kunnen uitwisselen bij de krijgsmachtdelen. In plaats van dat de voorkeur uitgaat naar verschillende toestellen die écht ergens geschikt voor zijn, blijft er een obsessie voor toestellen die overal voor gemaakt zijn en nergens in uitblinken. Er zit net zoals de JSF geen visie en geen specialisme in. Niet alleen in technisch opzicht zijn de helikopter en de straaljager het resultaat van een groot Frankenstein-achtig compromis. Waarbij ieder land iets mocht bevestigen wat het leuk vond. Ook moest de bouw weer in ieder aankopend land banen opleveren. Dus is de bouw, ontwikkeling en verantwoordelijkheid versnipperd over half Europa. Als iedereen verantwoordelijk is, is uiteindelijk niemand verantwoordelijk. Vijf keer zo duur De prijs/kwaliteit laten tussen de V250, de NH90 en de JSF precies dezelfde ontwikkelingen zien. Wanneer er getekend moet worden een serieus voorstel met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Toen Duitsland slechts 157 van hun eerder 202 NH90`s wilde hebben, bleek het totale prijskaartje maar met 200 miljoen te zakken tot ruim acht miljard. De AS-725 werd door Hennis geweigerd, terwijl deze de helft kost, en wél aan onze eisen voldoet. Nederlandse JSF's worden straks in Italië gebouwd, door weer een Finmeccanica dochter. De JSF was bedacht door de VS als het goedkope broertje van de F22 Raptor. De JSF is nu drie tot vijf keer zo duur als in 1996 geschat. Vliegt acht jaar na de eerste vlucht pas een keer 's nachts. Het wachten is op de eerste vlucht tijdens slecht weer. Of de aanpassing aan de brandstoftank zodat een duikvlucht mogelijk wordt. Er worden nu 37 F35 JSF's gekocht om 213 F16's te vervangen. Partijen uitsluiten De Nederlandse staat moet partijen bij een Europese aanbesteding gaan uitsluiten op basis van gekloot uit het verleden. Uitsluiten op basis van ethische problemen. Uitsluiten op basis van financiële instabiliteit. Laat een klein land niet proberen gigantische multinationals en bondgenoten bij de les te houden, koop alleen zaken direct van de plank. Bewezen technologie bij bewezen bedrijven, die reserves hebben om hun garanties waar te maken.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.