Metrohel van 020: waar blijft de VN-interventie?
U weet hoe het zit met de NoordZuidlijn-metrotunnel te Amsterdam. Die zou allang af zijn en nauwelijks iets kosten. De laatste schattting is dat 'ie in 2083 af is en nog geen vier miljard euro belastinggeld gaat kosten. Ennieweetjes, er is dus nóg een metrotunnel in Amsterdam met dezelfde status van ellende waar je dan weer niks over hoort. Dit is de Oost-lijn, zeg maar van Amsterdam C.S. naar Amsterdam Amstel (and beyond). Deze tunnel is net zo veilig als het ATB-systeem van de NS. Als er brand uitbreekt in deze tunnel verandert de boel in een fijne oven en kunnen de passagiers nergens heen tenzij als wandelend steenkool. Dat wisten ze in, pak hem beet, 2000 ook al. Daarom werd er destijds een evaluatie-onderzoekscommissie in het leven geroepen, die na het aantrekken van externe adviseurs tot een democratisch terugkoppelbesluit kwam. Na het winnen van advies, Europees aanbesteed, en gesprekken met comissarissen van commissies die over burgerhaat beslissen werd uiteindelijk besloten tot het renoveren danwel brandveilig maken van de tunnels (liever geen referendum want dan moet je dat weer niet-bindend verklaren als het antwoord niet is wat je wilt). Na dubbelop aanbesteden binnen het eigen netwerk met Europese aanbestedingen voor de vorm, werd een aannemer gevonden die het zaakje wel wilde klaren. In 2008 werd voor het eerst "gerenoveerd" voor nog geen 48 miljoen euro. In 2010 werden in de maanden juli en augustus alle metromachinisten op vakantie gestuurd. Begin juli had de aannemer ineens geen zin meer (waarschijnlijk wegens ruzie over de kosten) maar omdat de machinisten al op vakantie waren reed de metro VOOR NIKS vijf weken niet. Oeps. Sorry burger! Geen punt. De boel werd ge-valueerd, consultants maakten een nieuwe berekening, voorlichters "herkenden zich niet in de geschetste situatie" en middels een niet bindende bindcommissie van overkoepelende projectgroeporganen werd besloten het in de zomer van 2011 helemaal opnieuw te doen. Dat renoveren, bedoelen we.
Dus werd de boel Europees aanbesteed en kwam men na veel getouwtrek met aannemers die allemaal een PvdA-lid in de Raad van Commissarissen hadden uit op de meest onbetrouwbaar te boek staande aannemer. Tevens de enige aannemer in heel Europa die het wilde doen.
Enfin, in de zomer van 2011 ging de tunnel weer vijf weken dicht en mocht de burger weer vijf weken in vervangende bussen pendelen.
U raadt het nooit: de aannemer maakte zijn karwei niet af. Eerst kwam er vertraging in de werkzaamheden (en werd het budget toch iets meer overschreden dan gedacht, heel gek). Daardoor moest uiteindelijk de metro toch maar weer gaan rijden terwijl de stations maar voor de helft waren gerenoveerd.
Asbest
Normaal hebben alle metrostations twee uitgangen maar omdat de helft van de stations niet brandveilig waren, bleven de uitgangen voor de helft dicht. Vervolgens ging de aannemer beitelen op plekken waarvan was afgesproken dat hij er niet mocht beitelen en jawel, asbest! Dat mag dus niet, asbest, dus verbood de arbeidsinspectie verdere werkzaamheden. De aannemer zei dat echter niet tegen de wethouder, wiens kantoor ironisch genoeg letterlijk boven de metrotunnel in kwestie hangt, en kwam de gemeente er pas vier weken later achter dat de aannemer niets deed. Op uw kosten want wel gefactureerd.
Nou, u begrijpt: er werden evaluatiecommissies met externen opgericht en die gingen onderzoeken of er wat te evalueren was alvorens een nieuwe beslissing te polderen met een streefdatum ergens in dit decennium. Er kwam een stuurgroepadvies uit dat werd doorgespeeld naar de burgemeester en na inspraak van de rekenkamer, de schaduwcommissie, de participatiepanels en uiteraard het koepelorgaan werd besloten dat de aannemer, na het opruimen van asbest, gewoon verder moest, als de niet-bindende stuurgroep er mee akkoord ging. De aannemer wilde dat niet want die wilde meer geld. De aannemer kreeg geen geld waarop de aannemer zei: steek die tunnel dan maar lekker in je tunnel. De gemeente kan echter geen nieuwe aannemer inhuren omdat er geen andere aannemers zijn en heeft ook geen enkel middel om druk uit te oefenen op de aannemer. Dus zei de aannemer "NIETUS!" en de gemeente "WELLUS!" en zodoende is er nog altijd geen ene fuck gebeurd met die Oostlijn en is de belastingbetaler tientallen miljoenen euro's en nog altijd geen geopende ingangen verder.
VVD-wethouder
Onlangs besloot een vergadering van vergaderaars, die in nauw contact stonden met ambtenaren (extern ingehuurd) om toch weer met een evaluatie te komen en binnen acht maanden met een berekening te komen wanneer en of men verder zou gaan met deze netelige kwestie, die nu alweer jaren in handen is van VVD-wethouder Wiebes. U zegt wellicht "Hahaha, een VVD-wethouder!" maar vergeet dan vooral niet dat deze man gezien zijn C.V. ook echt capabel is voor de heikele klus. Het had namelijk ook een PvdA-wethouder als Gehrels kunnen zijn. Of Fatima Elatik. We bedoelen maar. Om maar even aan te geven welk niveau van besturen Amsterdam heeft.
Na lang vergaderen en polderen, en na het zesvoudig inwinnen van extern deskundig advies uit het netwerk van de betrokkenen, kwam men tot het semi-voorstel om in de zomer van 2013 opnieuw de tunnel te renoveren. Dit uiteraard nadat de nieuwe evaluatiecommissie om de evaluatiecommissie te evalueren een berekening had gemaakt over wat de rekenkamer zou kunnen gaan berekenen opdat de voorlichters minimaal zeven maanden de tijd hadden om de zin "in 2013 gaan we verder" op te schrijven. Het is democratie. Daar moet je serieus mee omgaan, begrijpt u wel.
Nooddeuren
Nu zijn die tunnels nog steeds maar voor de helft gerenoveerd. De stations zijn ook nog steeds voor de helft afgesloten. Dit is vooral voor de ondernemers aan de Nieuwmarkt een enorme fail want die lopen nu al tien maanden veel omzet mis. Voor de zoveelste keer. Terwijl ze was beloofd dat het "echt maar even" zou duren. Een beetje wat alle ondernemers in Nederland al hebben meegemaakt met die mooie machine die "gemeentedemocratie" heet zeg maar. Cynisch genoeg heeft de gemeente onlangs posters met "de gemeente werkt hier aan de renovatie van de metrolijn" opgehangen. Vooral het woordje "werkt" moet een gemene grap zijn van de wethouder om zijn haat wat extra te profileren. Zo van: "Pak aan zeikende kutburger!"
Onlangs besloot de wethouder ineens alle ingangen weer open te maken. Onder andere omdat men bij brand, ook in een moderne brandwerende tunnel, geen kant op kan als ingangen zijn dichtgespijkerd (de dienst van metrofaalzaken destijds kwam nog met een epische LOL-quote: "Oh maar dan sturen we een bewaker met sleutel mee die in geval van paniek even de nooddeuren openmaakt").
Voordat deze ingangen weer open kunnen moeten de bouwmaterialen worden opgeruimd. Men vermoedt dat het opruimen van twee spaanplaten en wat buizen zeker tot juli gaat duren.
'Onveilig'
In de zomer van 2013 zal de Oost-metrolijn OPNIEUW vijf weken worden gesloten om vervolgens OPNIEUW te worden gerenoveerd. Dit uiteraard nadat er uitvoerig is overlegd, ge-evalueerd, ge-inspraakt, er commissies zijn gevormd, extern deskundigen zijn aangetrokken, een berekening van de berekening is gemaakt en de te verwachten streefdata en kosten op voorhand drie keer worden verschoven en vergroot. Maar: dan rijdt die metro in 2014 ook weer door nieuwe gangen.
Zou je denken.
Vandaag komt het Parool echter met het nieuws dat Gemeentelijke Toezichthouders (waarschijnlijk BOA's, ons verbaast het niet als ook deze lieden extern zijn aangetrokken na een Europese aanbesteding die van te voren stiekem al vast lag) "vinden dat de metrotunnel en -stations van de Amsterdamse Oostlijn eerst moeten worden gerenoveerd" omdat het "nu te onveilig is". De metro moet dan ook "uit de roulatie worden genomen".
Kortom: tot aan de zomer van 2013 heeft Amsterdam (gekscherend wel eens 'metropool' of zelfs 'wereldstad' genoemd) geen rijdende metro (ook geen normaal werkend OV, een weerzinwekkende taximarkt, gesloten musea, een vertrut centrum, terrassen waar je niet staand mag drinken, frauderende OV-bazen, falend parkeerbeheer, toename van geweldsdelicten op straat, Amsterdam-Oost en Nieuw-West en een jaarlijks armageddon op koninginnedag). Wel een heleboel tunnels waarin NIETS gebeurt. En dit is dan al jaaaaaaaaaaaaaren zo. Van PvdA-wethouders was nog te verwachten dat ze er peop van zouden maken, maar ook de VVD- wethouder krijgt in drie jaar tijd NIETS voor elkaar. Of Amsterdam, de wereldstad, heeft wél een rijdende metro maar die is dan zo gevaarlijk is dat er mee reizen gelijk staat aan Russisch roulette.
HELP!
De inwoners van Amsterdam hebben inmiddels honderden miljoenen uitgegeven aan een lege tunnel. Een tunnel zonder bodem want al het geld dat er in wordt gegooid verdwijnt. En er is niemand die iets doet. Er is niemand die ingrijpt. Coalities sneuvelen niet, wethouders gaan niet weg, er komen geen enquêtecommissies of kritische vragen. Niets. Noppes. Nada. Het kan niemand ook maar ene fuck schelen welke wethouder welk wanbeleid wanneer uitvoert. Het kan niemand iets schelen hoe onveilig de OV-infrastructuur inmiddels is of hoe elk jaar weer totaalfalen op totaalfalen wordt gestapeld tegen absurde kosten midden in crisistijd.
Amsterdam wordt geregeerd door extreme regenten die tot nu toe alles hebben gesloopt wat er te slopen valt. Al jaren lang brokkelt de stad af onder het zieke wanbeleid van incompetente amateurs, egoistische prutsers, zakkenvullers en baantjesjagers, stadsdeelfascisten en door en door corrupte maffiosi. Het is Godverdomme de hoofdstad van Nederland! Waar blijft de hulp? Wie redt Amsterdam van de barbarij? Is een VN-interventie mogelijk? Amnesty, hoort u ons? Kan iemand deze destructie stoppen? Kolonels of warlords, kom er maar in hoor. Veel erger wordt het toch niet.
Hopsakee, we gaan er tegenaan! Op naar het einde! Met de metro. Ohnee, wacht...