Mail van een leraar: Kwestie Israel/Palestina geschrapt uit vmbo geschiedenisboeken
Uit de stijlloze mailbox. Knip, plak & opdat wij nooit vergeten.
Beste mannen van GeenStijl,
Al meer dan 10 jaar sta ik inmiddels voor de klas. Op een leuke middelbare school ergens in het midden van ons landje. Gemixte populatie, de helft van de kids uit omliggende dorpjes, de helft uit 'de grote stad'. Het is een leuke, sfeervolle school, openbaar ook. Dus aan God hoeven we in ieder geval geen verantwoording af te leggen. Dit zorgt er echter wel voor dat we iedereen, ongeacht afkomst, seksuele voorkeur, freaky opvoeding of wat dan ook aan MOETEN nemen. Maar goed, ook dat hoort bij de job laten we maar zeggen.
Ik geef geschiedenis, een mooi, betekenisvol vak waar we kinderen laten zien dat 'de mensen in de tijd leven'. Klinkt holistisch en boomknuffelig, maar de tijd van jaartallen stampen is toch echt voorbij. Is niet erg, ik vind dat een goede ontwikkeling, liever leerlingen op basis van bronnen, meningen en feiten zelf een mening laten vormen dan er herkauwende zombies van maken die jaartallen opbraken. Het vak maakt vaak discussies los, leerlingen leren elkaars mening accepteren of aanvechten met argumenten en kunnen in discussie gaan over actuele gebeurtenissen die haar wortels hebben in het verleden.
Op het vmbo is een vast onderdeel van het verplichte examenprogramma sinds 2001 het verrijkingsdeel: Israël & Palestina. Een thema wat ook op het centraal examen getoetst wordt. Het is uiteraard een thema wat in de multiculturele klassen tegenwoordig gevoelig kan liggen. Dat is niet erg, dat is juist goed. Leerlingen in laten zien dat over elk 'feit', elke 'gebeurtenis' meerdere meningen mogelijk zijn, meerdere manieren van interpretatie. Ook dat juich ik als docent enorm toe!
Maar waar wil ik nu heen met dit gezwam? Vanaf 2018 is er een nieuw examenprogramma voor het vmbo. En wat is nu het nieuwe aan dat programma? Die kids moeten ook nu al zo'n beetje de hele geschiedenis vanaf 1900 kennen, inclusief het hele Israel/Pali gedoe. MAAR, na een uitvoerig overleg van de nieuwe examencommissie vmbo is besloten om het onderdeel Israël/Palestina te SCHRAPPEN uit het centraal examen.
Gewoon, niet meer toetsen. Het krijgt een 'nette plaats in het schoolexamen'. Klinkt niet erg toch? Maar dit betekent dat men als school eigenlijk niet meer verplicht is om het te toetsen, iets wat bepaalde scholen, in bepaalde steden, met bepaalde grote hoeveelheden van bepaalde mensen heel erg goed uitkomt. Alles keurig verantwoord, natuurlijk zijn er meer wijzigingen, maar de manier waarop deze knieval wordt weggepoetst door onze schijterige, policor beleidsmakers komt me echt de strot uit. Hier het gehele document (pdf).
Er staat letterlijk: Het verrijkingsdeel 'Het ontstaan en de gevolgen van de brandhaard Israël/Palestina' heeft een plaats gekregen in het schoolexamen.
'Lastig te bespreken'
Een plaats gekregen? Weggeduwd, weggemoffeld en vertrapt zal men bedoelen. Een van de leden van de commissie kwam op een hogeschool de nieuwe veranderingen toelichten. Ik vroeg hem welke, historische, didactische of inhoudelijke reden hij kon aandragen voor deze keuze. Zijn antwoord: "Dat kan ik niet. Het is gewoon lastig in sommige delen van dit land om dit te bespreken." Zie hier het failliet van dit onderwijssysteem, dit prachtige vak en dit prachtige land. Van de geschiedenis kan je leren, het kan je verwonderen, het kan je verbazen, het kan je zelfs aanzetten tot nadenken. Maar dankzij mensen als Kuzu, Sylvana en een stel schijtluizen die buigen voor een militante minderheid wordt dit steeds moeilijker.
Maar, die veranderingen komen toch niet zomaar? Ze zullen het werkveld toch wel geraadpleegd hebben? Ja joh, natuurlijk wel! Mijn Randstad0vmbo-collega's vonden tussen het wegduiken voor kogels, het graven van loopgraven en het stapelen van zandzakken ook nog tijd om de uit-ste-ken-de en super objectieve vragenlijst (pdf) over de veranderingen in te vullen. Alles wordt gevraagd, over elk jaartal komt een opmerking, maar wat ontbreekt er TOTAAL in deze vragenlijst? Juist ja.... het Israël/Palestina-conflict. Geen enkele collega heeft er blijkbaar een mening over gehad. Alleen dat ze er zo snel mogelijk vanaf wilden in verband met hun eigen veiligheid?
Ik hoop dat de examencommissie nog wel de ballen zal hebben om de Tweede Wereldoorlog te laten staan in het programma, want de veranderingen gaan hard. Ik las ergens al dat met name Franse Marokkanen ons land bevrijd hebben en dat de Joden slachtoffer waren, maar dat er nog veeeel meeer groepen waren die het minstens net zo zwaar hebben gehad, zo niet zwaarder.
Dit vak wordt door onze regering en haar beleidsmakers gebruikt, maar eigenlijk zelfs misbruikt voor hun politieke correctheid. Dat is dus blijkbaar niet een alleenrecht voor knettergekke Aziatische dictaturen...
Bah.
Oh ja, laat dit aub maar anoniem zijn, dit soort meningen liggen nogal gevoelig in het linkse onderwijsbolwerk...
Groet,
Een bezorgde geschiedenisleraar
[NAW bij redactie bekend]