achtergrond

Geenstijl

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

zoeken

Ombudsman NRC schijnbeweegt over Kiswanson

topickiswansons.jpgHa, paniek op de burelen van de Vlaamsche Meubelfolder. Na de aanhoudende kritiek op het stuntelstuk van Leonie van Nierop over de vermeende bedreigingen aan het adres van Nada Kiswanson-van Hooydonk schrijft de krant dan ein-de-lijk een zelfreflectietje over dit onverkwikkelijke artikel. Sjoerd de Jong hangt 'm er wel behoorlijk lafjes tegenaan. Hij doet alsof de discussie ging over of de krant een naampje (Abu Rami) mocht verzinnen voor de mysterieuze bedreiger. Op zich een hele interessante discussie natuurlijk, lekker Code van Bordeaux en leuk voor SvJ-colleges journalistieke ethiek, maar daar ging het in deze kwestie totaal niet over. De ophef, op dit medium maar ook bij OpinieZ (die z staat voor Zion) ging over de onbewezen beschuldigingen aan het adres van de staat Israël en heur geheime dienst. Bij gebrek aan werkelijke argumenten komen de wijnhandelaren annex hobbyschrijvers dus nu met een schijnbeweging die de Grote Cruijff niet had misstaan. Ja, ergens halverwege in het artikel als de gemiddelde lezer allang doorgeskipt is naar de sudoku, daar beweert de krant dat er gecheckt is "waar mogelijk". Lekker makkelijk, met niet te checken beweringen, vooruitsnellend op een lopend onderzoek van de politie en de geheime dienst. Wel claimt De Jong dat de krant de "glimmende folders" wel heeft gezien en hij stelt dan ook terecht dat die best in kopie naast het artikel gezet hadden mogen worden. Nou, laat maar zien dan, NRC. Jullie hebben ook gewoon social media en geen journalist zonder smartphone van de baas, dus zo'n grote moeite is het toch niet om even een plaatje te twitteren, om de complotgekkies van hun ideeën af te helpen (of nuja, voer geven voor nog meer spinsels). Het is 2016. Leonieke heeft twitter. Al-Haq heeft twitter. Zelfs de oudmediale dino Sjoerd de Jong is verteld door de hippe broeken van social dat je zonder account tegenwoordig niet meer meetelt. Peter de marketeer van het jaar 2007 twittert elke dag enthousiast over de restaurants die hij bezoekt en de Vlaamse wielrenners die hem ontroeren: is een plaatje van een "glimmende brochure" dan teveel gevraagd? Alle kudo's voor Van Nierop als ze een Mossadcomplot aan het licht brengt, maar voorlopig heeft ze vooral laten zien dat de cultuur van complottheoriën en verdichtsels van het Palestinakamp bon ton is in wat voorheen een kwaliteitskrant mocht heten. Nou jommes, dit was dan weer het stukje "hatelijke kritiek van NRC-bashers" voor vandaag.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.