'Terroristen moeten gemarteld kunnen worden'
![Martelen mag, maar doe wel eerst een regenjas aan kregenjasgeel.jpg](https://legacy.gscdn.nl/archives/images/kregenjasgeel.jpg)
Vuistregels zijn vaak handig, niet altijd
Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat de vuistregels zelf een deel van het probleem zijn. Absolute uitspraken als "liegen is fout" of "martelen mag niet" zijn in 99,9% van de gevallen uitstekend, maar in zeldzame gevallen ben je moreel verwerpelijk als je je eraan houdt. Mag iemand die Joden verbergt voor de Duitsers liegen als er op zijn deur wordt geklopt? Mag iemand die bijna sterft van de honger een stuk brood stelen? Morele regels kunnen dus beter worden opgeschort, als dit het algemene welzijn van de mensheid ten goede komt. Een waargebeurd voorbeeld:
Het is hartje zomer in Australië. De temperatuur is 40 graden. Een vrouw rijdt rond met een baby in haar auto en ze wil snel naar huis. Onderweg naar huis moet er getankt worden en ze rent vlug naar de kassa om haar benzine af te rekenen. Als ze terugkomt, is haar auto verdwenen. Met baby en al. In paniek gaat ze naar de politie, die op beveiligingsbeelden de autodief herkent. Het gaat om een bekende veelpleger met een opvallend uiterlijk: twee meter lang en een enorme geblondeerde afro. De dief wordt al snel door agenten op straat herkend en ingerekend. In zijn jaszak worden gestolen voorwerpen uit de auto gevonden. Zijn schuld staat dus zonder redelijke twijfel vast. Maar de auto zelf en de baby daarin zijn spoorloos. Bij 40 graden houdt een baby het niet lang vol in een afgesloten auto. Desondanks wil de dief niet zeggen waar hij de auto heeft geparkeerd. Dreigen, slijmen, smeken en psychologisch trucs helpen geen van alle om de dief te laten praten. Het wordt heter en heter in de auto. En de klok tikt... Uiteindelijk verliest een agent zijn zelfbeheersing en geeft de dief een paar flinke stompen. Die begint daarna als snel te praten en de baby kan gered worden.
Was deze agent immoreel? Waarschijnlijk niet. Deze situatie is zo extreem, dat de morele vuistregels (pun intended) van onze samenleving daar onmogelijk in hadden kunnen voorzien. Het overtreden van de regels realiseerde dus een groter goed. De regel werd overtreden, maar het doel dat die regel beoogt, werd gehaald. Hetzelfde kan in bepaalde situaties gezegd worden van het martelen van terroristen. Als meneer Abdelslam kennis draagt over op handen zijnde terroristische aanslagen, waarbij honderden onschuldige burgers zullen sterven, maar tegelijkertijd zwijgt als het graf, moet je een moreel verwerpelijk iemand zijn om hem niet te martelen. Dat Abdelslam zijn informatiepositie kan uitbuiten om strafvermindering te bepleiten, is een morele gotspe. Als er een precedent ontstaat voor mild gestrafte massamoordenaars, is de geloofwaardigheid van ons rechtssysteem failliet. Dan kun je beter een elektrische vliegenmepper tegen zijn eikel houden tot hij namen en rugnummers geeft van zijn collega ploflims.
Dat wil niet per se zeggen dat martelen legaal zou moeten zijn. Er zijn namelijk ook situaties denkbaar waarin stelen moreel is, zoals het Heinz dillema. Daaruit volgt niet dat diefstal uit het wetboek moet worden geschrapt. Waar we wel over moeten nadenken, is een gedoogbeleid voor marteling. Als een agent kan aantonen dat er sprake was van een morele noodsituatie, waarin onschuldige levens verloren zouden zijn gegaan als de terrorist zijn mond niet had opengetrokken, en als er geen andere manieren waren om de verdachte te laten praten, dan moet een martelende agent niet worden vervolgd, of na vervolging hooguit een symbolische straf krijgen. Op deze manier blijven we moreel verantwoord bezig, zonder dat we verwerpelijke deals hoeven te sluiten met terroristen.
Was beredeneerd,
K. Regenjas