Superhandige campagnetips voor het Leger des Peils
Uit de mail. Een enorme How To Campagne Voeren met Directe Democratie Sales Pitch. Vrijwilligers, flyeraars, handtekeningenjagers, sympathisanten en alle andere democratie-strijders van het Leger des Peils: doe er je voordeel mee.
Beste GeenPeil-vrijwilligers,
Bij dezen wil ik een mailtje (lees: best wel uitgebreide mail) sturen met handige, praktische tips en wat je wel en vooral niet moet doen wanneer je de straat op gaat. Helemaal gratis en voor niks! Ik ben zelf vrijwilliger van #TeamNB en heb niet alleen binnen deze groep, maar ook in de reaguurderspanelen opgemerkt, dat het voor sommige vrijwilligers die voor het eerst de straat opgaan erg lastig is mensen te overtuigen om hun handtekening te zetten. Ze worden soms zelfs moedeloos van de hoeveelheid energie die ze geven ten opzichte van de resultaten die ze behalen en dat willen we natuurlijk niet met zijn allen! Dit is meteen een weg om, de mensen die zoekende zijn, wat structuur te bieden naast het instructieboekje waarmee je al een heel eind komt. Ik ga in deze mail niet in op het activeren van familie, vrienden, kennissen en collega's, waar natuurlijk de meeste handtekeningen te halen zijn aangezien je het vertrouwen van die mensen vaak al geniet en ze veelal bereid zijn je te helpen. Maak hier dus ook vooral gebruik van al is het maar wanneer je een bekende tegenkomt wanneer je de hond uitlaat!
Voor ik de rest van mijn verhaal vertel stel ik vijf dingen voorop:
* Jullie zijn allemaal helden en vergeet dat nooit!
* Maak gebruik van je eigen kwaliteiten, die van je teamgenoten en blijf vooral bij jezelf.
* Zorg voor een goede voorbereiding zoals een duidelijke, onderbouwde, goedlopende pitch en dat je kennis van zaken hebt.
* Positiviteit en geloven waar je voor staat! Met de schouders laten zakken, chagrijnig zijn of in je eer aangetast voelen ga je helemaal niets bereiken.
* Blijf te allen tijden netjes en beschaafd, ook als je teleurgesteld wordt! Met algemeen beschaafd Nederlands kom je een heel eind.
Uitgebreide tips, suggesties en adviezen na de breek!
Ik ben zelf jaren werkzaam geweest binnen een bedrijf dat landelijk gespecialiseerd is in Direct Sales en promotie. Dat zijn mooie woorden voor personeelsleden huis aan huis laten gaan of steden in te sturen om abonnementen van stervende media als kranten en tv-gidsen te verkopen of bijvoorbeeld geld op te halen voor UNICEF. Jullie kennen ze waarschijnlijk allemaal wel: die jongens en meisjes met een kladblok in de hand waar iedereen met een zo'n groot mogelijke boog omheen probeert te lopen in de hoop dat ze niet aangesproken worden.
Kaart ik meteen aan wat de straat opgaan zo moeilijk maakt. Veel mensen hebben vooroordelen door slechte ervaringen van zichzelf of mensen in hun omgeving en blijven dus het liefst zover mogelijk uit de buurt van iemand met een kladblok of hesje aan, wat het beoogde doel ook mag zijn. Wat ik vooral over wil brengen aan mensen die voor het eerst de straat opgaan is dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. Goed straatverkopen is een vak an sich. Veel mensen onderschatten het en raken daardoor in mineur, waardoor je alleen maar minder bereikt. Om succes te behalen moet je onder andere vooral goed voorbereid zijn op teleurstelling.
Omgaan met teleurstelling doe je namelijk heel de dag door als straatverkoper, al verkopen wij met zijn allen alleen maar democratie! Direct Sales is vergelijkbaar met blauwtjes lopen: Na een stuk of tien teleurstellingen heeft je zelfvertrouwen vanzelf een deuk opgelopen maar ondanks dat moet je toch door om die vrouw of man van je leven te vinden. Het is een hele kunst om positief te blijven, daar zijn dan natuurlijk ook genoeg middelen voor en ik hoop dat een paar van deze middelen jullie gaan helpen in het veld! Een opsomming hiervan volgt later in deze mail.
Structuur, wat zou je zoal kunnen doen en wat kanttekeningen:
Zoals iedereen weet zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en zo ook naar die 300000 handtekeningen. Kies vooral een wijze die bij jou past en waar je jezelf prettig bij voelt! Resultaten in de vorm van handtekeningen tellen, maar door een manier te kiezen die niet bij jou als persoon past bereiken jij en wij met zijn allen niet wat we zouden willen bereiken. Nog sterker het zou betekenen dat je waarschijnlijk staat te vrijwilligen met tegenzin of geen fijn gevoel.
Een paar mogelijke manieren om de straat op te gaan met daarbij wat op en aanmerkingen van makkelijk naar moeilijk:
Flyeren in je woonplaats huis aan huis
Door te flyeren zorg je sowieso voor de broodnodige awareness. Ook al tekenen mensen nu niet, bij een eventueel referendum kan het besef dat vrijwilligers zich in hebben gezet en bij hun een flyer in de bus hebben gestopt wel degelijk zorgen dat ze eerder bereid zijn de stembus op te zoeken. Het kan ook zomaar zo zijn dat ze na nog wat media aandacht later toch geneigd zijn te tekenen door jouw flyer. Uit meerdere onderzoeken blijkt helaas wel dat er maar een klein deel van de ontvangers echt tot actie overgaat na het lezen van een flyer. (Follow up een stukje verder tackelt dit probleem.)
Bezoek publieke plaatsen
Zoals: supermarkten, de kantine, hogescholen, universiteiten, verpleegtehuizen, ziekenhuizen, de andere afdelingen op kantoor, bioscopen, musea, theaters, alle sportverenigingen, bibliotheken, restaurants, de plaatselijke snackbars, pizzatenten, kebabzaken, winkels, kroegen en wie weet zelfs de dokterspost of apotheek.
Op veel van deze plaatsen zijn plekken waar je iets neer kunt hangen of flyers/ visitekaartjes mag neerleggen. Zorg er wel voor dat je altijd even navraagt of je het ook daadwerkelijk neer mag hangen of het nu bij het prikbord bij de supermarkt is of het vrije aanplakbord bij de bibliotheek. Niet alleen om problemen te voorkomen maar ook om toekomstige medewerking, als bijvoorbeeld wat je opgeplakt hebt verwijderd is, veilig te stellen. Respecteer vooral ook de wens van iemand om iets niet neer te laten hangen!
Leg niet teveel materiaal neer! Het zou erg jammer zijn als je 100 flyers neerlegt en er een kwaadwillige is die ze allemaal meeneemt om in de prullenbak te gooien.
Zorg dat je af en toe controleert of wat je neergelegd hebt er nog ligt en hangt.
Ga huis aan huis met je tablet, formulieren of kom voor een follow up
We komen hier op een punt dat je direct in contact gaat komen met de mensen die je wilt bereiken en wat daarmee iets meer moeite en communicatieve vaardigheden vereist dan de vorige opties. Je succesrate zal echter hoger zijn, helemaal als je eenmaal na een paar keer oefenen bedreven bent in wat je doet. Die eerste keer aanbellen is misschien nog eng, maar na een keer of drie ben je zo van die angst af.
Je zult nu mensen moeten gaan overtuigen met een verhaal en argumenten om te tekenen. Zorg dus ook voor een goede pitch (tips later in mijn verhaal) met daarin uitspraken en argumenten waar je zelf helemaal achter staat. Kennis van zaken, enthousiasme, positiviteit en de juiste antwoorden hebben op vragen is essentieel om je verhaal geloofwaardig over te laten komen.
Zo is er een Geenpeiler in NB actief die een aantal dagen geleden al meer dan 320 digitale handtekeningen heeft opgehaald door met zijn tablet huis aan huis te gaan.
De follow-up methode is zeer effectief als je maximaal een dag of drie van tevoren flyers bij deze mensen in de bus hebt gestopt. De stap om dan daadwerkelijk te tekenen is helaas vaak nog te groot voor het merendeel van de mensen. Wanneer de tekst op de flyer een gezicht krijgt in de vorm van jou als degelijke vrijwilliger aan de deur met een goed verhaal wordt de drempel veel lager, zeker omdat het hen in dit geval geen geld kost. Een mooie opening heb je al door je te zeggen dat je drie straten verderop woont en te vragen naar de flyer die ze in de bus hebben gehad (Ja, zo simpel kan het zijn). Probeer natuurlijk wel die handtekening te waarborgen zonder daarbij dwingend over te komen want dat schaad de zaak! Het moet vrijblijvend blijven! Ook al tekenen mensen nu niet direct, ze zijn zich nu in ieder geval bewust van wat er speelt. Benadruk dat wanneer mensen liever niet op jouw tablet of formulier tekenen dat ze het zelf ook op tablet, telefoon of pc kunnen invullen. Het voordeel van huis aan huis gaan is dat als je op een nette manier met mensen omgaat, je zelf ook meestal op een nette manier behandeld wordt.
Flyeren en handtekeningen verzamelen
bij een winkelcentrum, supermarkt of evenement in een dorp ( geen stad) in je eigen buurt.
We gaan eigenlijk een stapje hoger op de denkbeeldige ladder. Je krijgt niet alleen met veel meer mensen in een veel kortere tijd te maken, de mentaliteit is ook anders. Er is meer anonimiteit en je zult vaker je verhaal niet kunnen voeren dan wel om redenen waar ik niet eens teveel op in wil gaan.
Waar mensen bij huis aan huis bezoeken vaak in ieder geval de tijd nemen om naar je verhaal te luisteren zul je hier in een korter tijdsbestek mensen moeten zien te overtuigen waarom ze ter plekke of eventueel thuis hun handtekening zouden moeten zetten voor je afgekapt wordt en mensen verder lopen. Dit zijn de podia waar veel mensen afstandelijk, ongeïnteresseerd en wantrouwend beginnen te reageren ook al zijn je bedoelingen nog zo goed. Mijn persoonlijke ervaring is dat vooral drukbezochte supermarkten en kleine winkelcentra erg effectieve plekken zijn voor als je maar op jezelf of als duo bent. Probeer het eens zou ik zeggen! Over het algemeen zijn mensen in ieder geval bereid je verhaal aan te horen.
Uit ervaring blijkt dat het hebben van een soort tafel of stand (en dat kan al een hangtafel zijn met een poster, wat pennen en formulieren) helpt meer aandacht te genereren en te zorgen dat mensen eerder geneigd zijn naar je verhaal te luisteren en te tekenen. Je moet wel eerst zeker weten dat dit mag! Overleg altijd met supermarktmanagers, gemeenten en organisatoren van evenementen! Aangezien wij niks verkopen behalve democratie zul je daarbij niet met heel veel tegenwerking te maken krijgen als je het op een normale manier brengt. Wat voorop staat is dat je via officiële kanalen vooraf de bevestiging hebt dat je actie legitiem is! Het laatste wat we zouden moeten willen met zijn allen is een artikel met de kop als: "GeenPeil zamelt stemmen in op locaties zonder de bijbehorende vergunning", of persoonlijke boetes voor vrijwilligers. Om op deze podia succesvol te zijn moet je naast een groot zelfvertrouwen, overtuigingskracht en een goede pitch ook een soort van mensenkennis hebben (Dat leer je al heel snel). Je moet eigenlijk constant een van de drie mensen kiezen die je aan zou kunnen spreken en een verkeerde keuze kan tijd en gemiste handtekeningen betekenen terwijl ze hier toch al moeilijk te halen zijn.
De grote stap van randgemeente naar echte stad
De grootste inschattingsfout die gemaakt wordt door mensen die voor het eerst met Direct Sales te maken hebben is te beredeneren dat ze het meeste succes zullen hebben in een grote stad waar veel mensen rondlopen. Dit is echt DE rookie mistake binnen dit vakgebied als je niet over zeer goede communicatieve vaardigheden, zelfvertrouwen, veerkracht, kennis van zaken en uitzonderlijke overtuigingskracht bezit. De concurrentie in grote steden is groot en vaak zijn er andere partijen aan het werk die eigenlijk met hetzelfde bezig zijn als jij: flyeren en handtekeningen verzamelen.
Proberen handtekeningen te verzamelen in een grote stad als bijvoorbeeld Eindhoven is geen kinderspel. Wanneer je hier probeert te flyeren zul je misschien gemiddeld aan maximaal 1 op de 10 mensen die je het vraagt een flyer slijten (met alstublieft en dank u wel) en moet je dus negen keer nee bedankt aanhoren in verschillende uitingsvormen terwijl je positief moet blijven voor de zaak. Wat betreft daadwerkelijke handtekeningen op papier kom je misschien aan 1 op de 50 van de mensen die je aanspreekt als je een uiterst goede en ervaren verkoper bent. Al heb je het zelfvertrouwen van Christiano Ronaldo, op termijn doet dit ieder mens iets en zul je vooral voldoening moeten halen uit die mensen die wel positief reageren op jou en tekenen. Die ene voorbijganger die zegt: 'Goed bezig, ik heb al getekend', zou je dag moeten maken. Een soort schild tegen reacties als 'nee bedankt' of niet eens een reactie en een strak vooruitkijkend gezicht is een must.
Je moet beseffen dat alle mensen die hier rondlopen ondertussen gewend zijn om in grote steden automatisch nee te zeggen tegen flyers en al helemaal tegen de vraag om gegevens of handtekeningen. De enige manier om succesvol te zijn in een grote stad is naar mijn mening door:
- een wat groter team te hebben
- mensen die ondertussen wat ervaring hebben
- een vaste altijd bemande stand
- mensen die in andere delen van de stad de stand promoten en flyeren.
Tips voor een goede pitch, positief blijven en het benaderen van mensen:
Het liefste zou ik jullie nu de perfecte pitch overhandigen, helaas bestaat deze niet!
Een goede pitch sluit namelijk vooral goed aan op jouw persoonlijkheid. Wat voor de ene persoon een grandioos succes is, hoeft voor iemand anders helemaal niet te werken. Ik ken toppers in het vakgebied die een vaste manier van benaderen hebben en een tekst met feiten en vragen hebben die ze afwerken en daarmee vooral zelf de regie tijdens het gesprek houden. Ik ken ook andere toppers die iedere persoon weer op een andere manier kunnen benaderen met andere informatie en toch keer op keer de mensen kunnen overtuigen.
Bij het afdraaien van je pitch gaat het niet alleen om je boodschap maar ook om jouw uitstraling terwijl je de pitch voert. Mensen pikken vaak onbewust een onzekere lichaamstaal of je slechte humeur na een hoop teleurstellingen op. Let vooral op je enthousiasme! Dit werkt namelijk aanstekelijk en als jij enthousiast bent worden anderen dat vaak ook.
Zorg dat je thuis je pitch hebt geoefend voor je de straat op gaat! Oefen eerst voor de spiegel en daarna met je vrouw of man, buurman, broertje, collega's, ouders en vraag naar hun mening. Zo vind je uit wat voor jou werkt, wat lekker loopt in je verhaal en wat nog wat bijschaven nodig hebt. Zorg dat je een soort van spiekbriefje mee het veld in neemt met niet alleen je pitch maar ook allerhande feiten die in het associatieverdrag staan of hierover gaan en neem deze af en toe een keer door. Zorg dat je pitch in ontwikkeling blijft. Het is echt geen schande om iemand te vragen wat ze van jouw pitch vonden nadat ze getekend hebben of juist niet. Al helemaal niet aangezien je hier in je vrije tijd moeite staat te doen voor de goede zaak. Feedback vragen en dan ook nog iets doen met die feedback zorgt er alleen maar voor dat je beter wordt in wat je doet en uiteindelijk meer zult bereiken.
Positiviteit
Dit is echt het belangrijkste van alles. Blijven lachen is een kunst! Als je merkt aan jezelf dat je even niet meer positief bent dan moet je een pauze nemen. Die pauze kan vijf minuten duren maar soms ook wel een half uur. Je kunt wel doorgaan maar zult niks bereiken behalve het nog verder frustreren van jezelf. Het beste is nog dat je de pauze neemt voor je eenmaal gefrustreerd bent maar het kan zomaar zo zijn dat die ene persoon die je net aansprak voor de negativiteit heeft gezorgd. Sowieso kan de boog in dit vakgebied niet constant gespannen staan.
Een paar tips
Zorg dat je af en toe pauze neemt, ga even roken, maak even een praatje met iemand over iets wat helemaal los staat van het onderwerp waar je voor staat, bekijk een grappig filmpje op Dumpert of bel even met een bekende of je geliefde. Relativeren helpt! Af en toe even in gesprek met je mede vrijwilligers om vooral positieve reacties met elkaar te delen houd je op de been! Denk nog eens aan een van de eerste alinea's die ik gestuurd heb. Denk aan het feit dat je vrijwillig staat voor de goede zaak en honderden dan wel niet duizenden je als held beschouwen. Als je daar geen fijn gevoel van krijgt...
Het benaderen van mensen
Ook dit is weer heel persoonlijk! Hoe je een gesprek op gang brengt of het nu is door een vraag te stellen of met een grapje zorg altijd dat het vooral aansluit bij hoe jij als persoon bent. Mensen prikken door nep en gespeeld heen en hebben dan automatisch geen vertrouwen meer in de rest van je verhaal.
Zorg dat je niet direct tegenover iemand gaat staat maar benader mensen van de zijkant, spreek mensen aan met u en blijf beleefd! Eigenlijk gelden alle basisregels van gesprekstechnieken en ik adviseer iedereen die uren de straat op wil gaan zich daarin eerst 15 minuten in te lezen.
Probeer het tot op zekere hoogte luchtig te houden! Natuurlijk is het een heel serieus onderwerp, maar met te serieus zijn bereik je minder. Kleine en flauwe grapjes als 'gratis flyer!' kunnen al zorgen voor een lach op mensen hun gezicht en zowaar: het ijs is gebroken.
Dit klinkt gek, maar mensen choqueren helpt. Als het om zuur verdiend belastinggeld gaat waarmee we bijvoorbeeld Griekenland hebben ondersteund worden mensen vaak boos. Laten boze mensen nu vaak eerder geneigd zijn om in actie te komen.
Ik heb een paar van de punten uit het verdrag gezocht die voor mij (en de mensen die ik overtuig) werken. Zoek deze zelf ook op zou ik zeggen of gebruik anders die van mij:
HOOFDSTUK 28 DEELNAME AAN EU-AGENTSCHAPPEN EN -PROGRAMMA'S
Artikel 450
Oekraïne mag deelnemen aan EU-agentschappen die relevant zijn voor de uitvoering van deze overeenkomst en aan alle andere EU-agentschappen, indien dat mogelijk is op grond van de oprichtingsverordening en op de daarin vastgelegde voorwaarden. Oekraïne sluit voor elk agentschap een aparte overeenkomst met de EU inzake de deelname en de financiële bijdrage.
Artikel 451
Oekraïne mag deelnemen aan alle huidige en toekomstige programmas van de Unie die overeenkomstig de bepalingen tot vaststelling van die programmas voor het land openstaan. Deelname van Oekraïne aan de programma's van de Unie vindt plaats volgens de bepalingen van het in de bijlage opgenomen protocol III inzake een kaderovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne inzake de algemene beginselen voor deelname van Oekraïne aan EU-programma's van 2010.
Artikel 452
De EU stelt Oekraïne in kennis van de oprichting van nieuwe EU-agentschappen en -programma's en van veranderingen in de voorwaarden voor deelname aan deze agentschappen en programma's zoals beschreven in de artikelen 450 en 451 van deze overeenkomst.
TITEL VI FINANCIËLE SAMENWERKING EN FRAUDEBESTRIJDING
Artikel 453
Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst en wordt verstrekt overeenkomstig de onderstaande bepalingen.
Ik hoop dat ik voor jullie helden die de straat opgaan iets heb kunnen betekenen. We hebben nog een paar weken dus laten we er het beste van maken!
Groet,
Leyolm