Feminisering autorijden gaat door: RIP handrem
Over tien jaar zijn we net zo nostalgisch over de handrem als we nu zijn over blazen in een Nintendo-cassette om hem aan de praat te krijgen. Steeds minder autofabrikanten monteren een handrem in de auto. Alles is nu e-brake. Is al een tijdje aan de gang, maar de trend is nu de standaard aan het worden. Luxe auto's als de Koenigsegg hebben zelfs geen handrem sjorpaal meer in het middenconsole. Zo'n elektronische handrem scheelt immers een hoop ruimte: er hoeven geen geïsoleerde kabels meer door de carrosserie heen te lopen en dat is aantrekkelijk voor fabrikanten. Jammer. Zo'n parkeerclitoris is toch een stuk minder awesome dan een flinke ruk geven aan die ratelende zwarte knots tussen de stoelen. Of bij een hellingproef op het juiste moment met je duim de handremknop indrukken en die staaf naar beneden knallen alsof je een Hydra 70 uit een Apache vuurt. Nooit meer rondom de Hofpleinvijver in Rotterdam driften helaas. De auto verandert steeds meer van een bruut mannarchistisch scheurijzer, dat naar rubber en benzine ruikt en waarbij dingen ratelen en piepen omdat je als bestuurder pedalen in trapt en aan dingen trekt, in een comfortabele cocoon op wielen waarin de bestuurder steeds minder hoeft te doen. En dus ook steeds minder kan. Tot de zelfrijdende auto street legal wordt en het autorijden volledig ontmand is. RIP handrem, de zoveelste veldslag die vrouwen in de strijd om autorijden volledig te ontdoen van testosteron en fallussymbolen. Maar goed, een beetje ervaren bestuurder gebruikte de handrem sowieso niet bij het parkeren, zeker niet in de winter, want daar is de eerste versnelling voor.