SVB Leaks III: Weer een SVB-ambtenaar in de mail
Zo, de doos van PGBandora is geopend. Recap voor de boeken: maandag ontving GeenStijl een alarmerende mail over het IT-leed bij de Sociale Verzekeringsbank. Die leidde tot zo veel Haagse coalitiepaniek dat de VVD Kamervoorzitter geen Kamervragen toeliet over het bericht. Waarop ándere SVB-werknemers aan de #SVBAlarm-bel trokken met aanvullende informatie over de baantjesmolen, dubieuze aanbestedingen en de angstcultuur bij de SVB. En nu hebben we wéér post, van wéér een andere (oud-) SVB-medewerker. Ditmaal niet anoniem, want het is meneer Jansen. Die somt uit eigen ervaring op hoe de SVB tussen 2001 en 2015 van een goed werkende sociale budgetbeheerder is afgegleden naar een vastgelopen baantjesmachine die aan de grillen van (politiek) mismanagement is overgeleverd. Een helder perspectief, dus weer integraal gekopieplakt hieronder. Leest Pia Dijkstra mee?
P.S. Als het SVB belt, NIET opnemen. Voor je het weet verklaren ze je familieleden dood.
Beste redactie,
Onderstaand wil ik als oud SVB-PGB medewerker graag reageren op de laatste nieuwsfeiten. Het is voor mij een trieste vaststelling, dat ik niet verbaasd ben over de laatste ontwikkelingen, in weerwil van veel keihard werkende mensen. Dit scenario was niet nodig geweest. Of u het integraal plaatst, dan wel verwerkt in volgende items, is geheel aan u. Het is een blik op de huidige problematiek, vanuit een ander gezichtspunt: Dat van de écht uitvoerende partij.
Probleem bij politici en veel grote (overheids-) bedrijven is dat er slecht wordt geluisterd naar personeel dat in de onderste lagen het échte uitvoerende werk doet. O ja, voor de vorm en de beeldvorming worden er af en toe wel sessies georganiseerd waarbij personeel zich rechtstreeks naar leidinggevenden (soms ook RvB) mag uitspreken over wat men denkt en vindt. Maar om nu te zeggen dat met die verkregen informatie aantoonbaar iets gedaan wordt, daarvan heb ik nooit bewijzen kunnen vinden.
Arrogantie
Een bedrijf als SVB, dat al tientallen jaren met redelijk succes allerlei betalingen - Kinderbijslag en AOW zijn de bekendste - vlekkeloos verricht, terwijl dit toch iedere maand weer enorme operaties zijn, heeft hierdoor (wellicht ongewild) zichzelf toch een zekere arrogantie aangemeten. "Men weet wel hoe het moet!"
Toen ergens in 2001 de administratieve puinhoop omtrent het - toen nieuwe - PGB van een zeer gerenommeerde financiële dienstverlener werd overgenomen, werd binnen de SVB Kantoor PGB opgericht. Dit kantoor wist in anderhalf jaar van chaos en problemen, uiteindelijk een vlekkeloos lopende organisatie uit de grond te stampen. Zorgverleners werden door de SVB betaald voor hun diensten aan budgethouders. Kantoor PGB beheerde de budgetten voor alle budgethouders. Het ging prima en iedereen was blij!
Behalve dan een aantal budgethouders en belangenverenigingen, die de controle en dienstverlening van de SVB teveel als een gebrek aan vrijheid ervoeren en opteerden voor een andere manier ven PGB verstrekking.
Die andere manier kwam er in 2003 en budgethouders kregen nu ineens hun budget op hun eigen rekening gestort. Het zou de SVB zijn die de budgethouders ging ondersteunen bij de betaling van werknemers die, volgens de geldende wetten volledig bij de budgethouder in loondienst kwamen. Hiervoor zou de SVB de salarisadministratie volledig verzorgen. Dit is al die jaren door de SVB naar tevredenheid van budgethouders uitgevoerd.
PGB's als zoete broodjes
Intern bij de SVB ging het niet altijd zo gesmeerd. Al in 2006 was duidelijk dat het administratiesysteem dat werd gehanteerd de groei van het aantal budgethouders niet aankon. PGB's werden toen verstrekt als zoete broodjes, dus de aanwas bij SVB was navenant. Uiteindelijk kwam er een nieuw systeem, echter op dezelfde leest geschoeid (Access en Oracle) en al heel snel bleek dat de houdbaarheid hiervan ook beperkt zou zijn.
Het was steeds de man of vrouw op de werkvloer die hierop moest wijzen en maar zelden een adequate reactie hierop kreeg. Diezelfde man of vrouw van de werkvloer ondervond daar echter ook steeds de ongemakken van, waardoor de budgethouder weer minder adequaat kon worden geholpen. Pas na een breakdown van het systeem kwam de ICT-afdeling van het hoofdkantoor (waarom die onhandige centrale sturing op ICT?) in actie.
Toen bekend werd dat we weer terug zouden gaan naar PGB 'oude stijl', namelijk beheer door SVB van de budgetten, was voor de PGB-werknemer duidelijk dat de SVB dit met het huidige administratiesysteem geen 3 dagen zou 'overleven'. Natuurlijk was altijd het antwoord dat daar heel erg aan gewerkt werd en dat het goed zou komen. Wat voor de SVB een probleem was, was dat Den Haag maar geen beslissing kon nemen en de SVB dus - uit kostenoverwegingen- niet écht de juiste voorbereidingen kon treffen.
Met name die besluiteloosheid en het uiteindelijke besluit op het allerlaatste moment, had voor de SVB eigenlijk reden moeten zijn om aan de Stas aan te geven dat hij de ingangsdatum van 1 januari wel kon vergeten. Jammer dat dit niet is gedaan. We zien nu helaas het resultaat.
Competente mensen versus beleidsmakers
Bij het Servicecentrum PGB (SSP) werken zéér competente mensen. Zij, mijn ex-collega's, zullen er zeker voor zorgen dat zorgverleners straks consequent op tijd betaald gaan worden. Het is jammer dat mijn ex-collega's, én de budgethouders en zorgverleners, de prijs moeten betalen voor verregaande incompetentie van onze overheid en arrogantie van de SVB-leiding op het hoofdkantoor. In mijn optiek zou Servicecentrum PGB véél autonomer moeten kunnen werken. De staf én medewerkers van Servicecentrum PGB gaan al vanaf 2003 niet voor minder dan volledig tevreden budgethouders en zorgverleners. Als straks alles weer goed loopt, is dat aan hén te danken, en ondanks onze 'beleidsmakers'.
Alle, door de werkvloer (mijn ex-collega's) gesignaleerde problemen vóóraf, zijn uitgekomen! Tot slot hiervan een korte bloemlezing.
2002 - Bekendmaking PGB nieuwe-stijl per 2003 - voorspelling: dat gaat fraude in de hand werken - Is gebeurd (en al in een heel vroeg stadium)
2005 - Voorspelling: administratief systeem gaat het niet houden - is uitgekomen, 'nieuw' systeem
2009 - Voorspelling: het nieuwe administratieve systeem gaat de huidige groei niet bijhouden - is uitgekomen, systeem verbeterd.
2013 - Toen er sprake was van PGB-trekkingsrecht - voorspelling: gaat met het huidige systeem nooit lukken.
Met vriendelijke groet,
W. Jansen
Naschrift: Bedankt, meneer Jansen. Ton Elias weet er van:
Ach. Waarom ook niet. #pgbalarm pic.twitter.com/cS6Fxi0tlM
— Bart Nijman (@BartNijman) June 18, 2015