Architect station: "NS-poortjes blijven laag"
Na 23 jaar, ruim 1 miljard euro en meer opeenvolgende blunders dan het kabinet rondom MH17(*), werkt de ov-chipkaart eindelijk en zijn de ov-poortjes op station Rotterdam gesloten. Einde zwartrijders, waar al dat geld, al die techniek en al die prifuckacy uiteindelijk om te doen was. Wat bleek ongeveer één uur nadat de poortjes na 23 jaar en 1 miljard euro gesloten waren? De poortjes waren te laag: zwartrijders sprongen er overheen. Zelfs degene zonder al teveel atletisch vermogen. Nogmaals, 23 jaar, 1 miljard euro en complexe technologie, en dan de poortjes te laag maken, zodat ze alsnog nutteloos zijn. Nou goed. In ieder geval is zoiets relatief snel gefixt. Maar neen! Architect Jan Benthem van Rotterdam CS wil geen hogere poortjes. Dat zou het uitnodigend karakter van het nieuwbakken station verpesten. Ja, vleesstengel, dat is juist het probleem: dat het uitnodigende karakter van de poortjes momenteel vooral veel aantrekkingskracht heeft op zwartrijders, die vervolgens conducteurs in elkaar beuken als ze gecontroleerd worden. Kijk, wij balen er ook van dat zwartrijders misbruik maken van de situatie en dus de goedwillende burger gestraft wordt met hoge, onuitnodigende gevangenispoortjes. Maar zijn in ieder geval pragmatisch genoeg om te beseffen dat, wanneer je kiest voor een systeem met de ov-chipkaart, dit nu eenmaal de realiteit is waarin we leven. Als we dan toch iedereen gaan behandelen als een potentiële crimineel, laten we het dan in ieder geval zo doen dat we de daadwerkelijke criminelen ermee afstoppen.
Vraagje: nu we het toch over de ov-chipkaart hebben, we wachten nog op een verklaring waarom Arco Groothedde, directeur Translink Systems, tegelijkertijd als lid van het Adviescollege Review Board Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie de minister van Veiligheid en Justitie mag adviseren over opdrachten geven aan Translink Systems. Qua belangenverstrengeling naar de mensen toe.