EBRU UMAR - Het leed dat inparkeren heet
Vroeger, toen huizen nog oprijlanen hadden, het stuk weg langs de stoep gratis was en twee autos per huishouden een vanzelfsprekendheid, deed het er allemaal niet aan toe. Achteloos zette je de auto ergens neer. Geen haan die er naar kraaide, ruimte zat en gratis bovendien. Tot de parkeermaffia wakker werd en de melkkoe die auto heet aan het infuus gelegd werd; het geldlekinfuus. Wie nog opkijkt dat parkeren op sommige plekken inmiddels zes euro per uur kost, is de afgelopen jaren niet in de Randstad geweest. Het feit dat wij die euros over onze schouders gooien en braaf de Parkline aanzetten, toont de ware aard van de Hollander: als een kikker die gekookt wordt ondergaan we het geldbloeden. Geen centje pijn heus. Want echte irritatie zit m in iets totaal anders dan de kosten. De echte irritatie heet mede-autobezitter. Mede-autoparkeerder. Mede-pauper die geen oprijlaan tot zijn beschikking heeft en net als ieder ander zoekt naar een plek in een stad die beroofd is van parkeerplaatsen. En die in tegenstelling tot ondergetekende niet kan inparkeren.
Dat de auto van de stoep staat: soit. Dat de auto óp de stoep staat: soit. Maar dat die auto zo geparkeerd is dat ie twee plekken in beslag neemt, is een irritatie die nooit overgaat. Zeker in een wijk waar zat parkeerplek zou zijn als iedereen gewoon keurig binnen de lijntjes parkeert. Tegen een stoeprand aan parkeert. Rekening houdt met andere autobezitters. Dat mensen een rijbewijs krijgen bij een pak OMO is me werkelijk om het even. Maar op niet kunnen inparkeren zou de doodstraf moeten staan.
En omdat dat misschien net iets te ver gaat in onze democratie, kan dat afgezwakt worden tot het volgende: mensen die niet kunnen inparkeren zouden zich niet moeten voortplanten.
Vandaar dat ik elke autobezitter in mijn buurt de komende weken trakteer op een post-it onder hun voorruit. Ik ben het totaal zat. LEER PARKEREN VOORDAT JE JE VOORTPLANT staat er op die post it.
En mn handen jeuken om inparkeerlessen te geven maar ja, in een ander leven hé? Bovendien is het dweilen met de kraan open: teveel inparkeernonos. Maar omdat ik het iedereen en vooral mezelf het genot van een goed ingeparkeerde auto gun, hier de schriftelijke cursus fileparkeren voor bezitters van een echte auto (=sedan dan wel station) (want halve autos inparkeren is de cursus voor gevorderden) (maar echt).
1. Zet je auto stil parallel aan de auto waarachter je wilt inparkeren.
2. Zet je auto in zn achteruit.
3. Rij achteruit totdat je achterraam aan de zijde waar je wilt inparkeren, naast de kofferbak van de auto naast je staat. Veel autos hebben zon rare zwarte streep midden op het raam. Rij achteruit totdat die streep parallel aan de kofferbak van de auto naast je staat.
4. Sta stil. Voet op de rem. Vergeet eventueel de koppeling niet in te drukken.
5. Draai je stuur volledig in de richting van de kant die je wilt inparkeren.
6. Haal je voet van de rem. En eventueel de koppeling.
7. Rij achteruit en laat langzaam je stuur los. Die draait de tegengestelde kant uit nu.
8. SCHRIK NIET als je auto opeens haaks op de weg lijkt te staan. Het gaat PRIMA.
9. Als je in buitenspiegel ziet dat je haaks op de stoep staat: stoppen. Eventueel koppeling indrukken.
10. Stuur loslaten en de wielen naar de kant van de stoep draaien.
11. Zet je auto in zn vooruit.
12. Rem loslaten en parkeerplek indraaien.
13. Als het goed gedaan hebt, heb je niets geraakt en sta je binnen de strepen en tegen de stoep aan.
14. Als je het niet goed gedaan hebt, begin je opnieuw. Easypeasy. En onthoud dat autos best kunnen leven met zachte kusjes tegen elkaar. Keyword being ZACHT.
De schriftelijke cursus lijkt moeilijker dan het is. Maar oefening baart kunst. Als je eenmaal staat, let er dan op dat je voor of achter aansluit aan de stoep dan wel de auto voor of achter je. Want op het moment dat jij een parkeerplek zoekt, wil je ook dat de mede paupers zonder oprijlaan zo geparkeerd staan, dat jij je bolide er naast kunt zetten.
Ja, de dag die je wist zou komen: inparkeerles van een vrouw. Toevallig wel de born columnist inparkeerkoningin.
figuur 1
figuur 2
figuur 3