En dan nu een reclame voor maandverband
Kijk. Always heeft een feministische reclame gemaakt. Plot: als je aan jongens & mannen vraagt om te rennen, gooien of vechten als een meisje, dan heb je goeie kans dat jongens & mannen een karikatuur van vrouwspersonen maken. Zelfs vrouwen maken die karikatuur. En dat wil Always graag veranderen. Want niet alle meisjes rennen, gooien of vechten als een meisje. Het is een sociaal stereotype, een cliché. Maar als je even terugdenkt aan hoe de meeste meisjes vroeger op school tijdens de gymles "presteerden", dan weet je waar deze stereotypes hun oorsprong vinden: in de alledaagse realiteit. Wat het filmpje hierboven níet doet, is aan meisjes en vrouwen vragen hoe een man kookt. Goeie kans dat ze het bellen van een pizzalijn zullen nadoen, of het geluid van een magnetron. Vraag ze hoe een verdwaalde man zijn eindbestemming vindt en zullen suggereren dat hij eindeloos rondjes rijdt omdat-ie te koppig is om de weg te vragen. Of informeer naar hun perceptie van hoe mannen naar sport kijken, en de kans is groot dat de dames apenklanken en oerwoudgeluiden uit zullen stoten. Stel dat Always dat wel gevraagd had, zouden mannen zich er dan wat van aantrekken dat ze gekarikaturiseerd worden? Nee natuurlijk niet. Want het zijn stereotyperingen die allemaal wortels hebben in de werkelijkheid - al dan niet jarenlang door televisie & reclames zo geschetst. Who cares. Maar als het over meisjesclichés gaat, is het weer janken en jammeren geblazen. Typisch vrouwen, zeggen we oogrollend. En zo brengt Always het feminisme weer terug tot het stereotype gezeik van een stel ongestelde wijven.