JAWEL! Duurder parkeren! Meer trajectcontrole!
Het wekelijkse "de overheid naait de automobilist"-artikel staat op de Telegraaf. "Wethouders in de Randstad openen de aanval op de automobilist. Door meer trajectcontrole en hogere parkeertarieven wil men de luchtkwaliteit verbeteren." Nog meer trajectcontrole, nog hogere parkeertarieven. Een ideetje van Amsterdamse milieuwethouder Abdeluheb Choho (D66) en zijn collega's in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Dat kan er nog wel bij, na de accijnsverhoging van 1 januari 2015. Soms lijkt het net alsof die milieuwappies denken dat automobilisten vrijwillig in hun auto stappen om voor hun plezier vijf rondjes extra over des Heeren wegen te rijden. In plaats van dat de auto in de meeste gevallen een noodzakelijkheid is. Om op werk te komen. Om kinderen op school te brengen. Om boodschappen te doen. Om familie te bezoeken. Om uitwedstrijden te spelen met je sportteam. En ondanks die noodzakelijkheid worden automobilisten keer op keer zwaar gestraft voor iets wat nauwelijks te vermijden is, namelijk mobiliteit. Gelukkig hebben we in Nederland natuurlijk een fantastisch, efficiënt, betrouwbaar en spotgoedkoop alternatief: het OV. Oh nee, toch niet. We hebben dus een ontmoedigingsbeleid, zonder degelijk alternatief, voor wat veelal noodzakelijke ritten zijn. De overheid ontmoedigt inmiddels autorijden, studeren en werken voor je geld. In Nederland kun je straks alleen nog betaalbaar leven als je nooit je huurhuis verlaat, gaat uitkerings- en toeslagtrekken vanuit dat huis en vooral niet wilt studeren, participeren of een sociaal leven eist. Heeft de overheid door dat dit uiteindelijk meer onbetaalbaar wordt dan een systeem waarbij minder financiële druk wordt gelegd op werkende mensen met een auto en een huis? Blijkbaar niet. Werkse vandaag, mensen.