Doe maar niet: #UitJeBolVoorEbola
De strijd tegen ebola kan wel een "viral" gebruiken. Daarom #uitjebolvoorebola. Twitter jouw foto! #viraltegenvirus pic.twitter.com/LFShK0QoOv
— Steven Schoppert (@SchoppertRTL) October 21, 2014
Nee, Schoppert. Nee. De strijd tegen ebola kan juist geen viral gebruiken. Ten eerste omdat het ongepast is een viral te verzinnen bij een dodelijk virus. Ten tweede omdat de ophef en angst voor ebola qua rationaliteit ongeveer op het niveau zit van de discussie rondom XTC op dansfeesten. Dus nee, Schoppert, we gaan geen goedkoop aftreksel van de #IceBucketChallenge doen rondom ebola. Sowieso lijkt ons dat er al meer dan genoeg 'awereness' rondom ebola is. Niet nodig om daar ook nog eens op een ludieke manier aandacht voor te vragen. Dit is niet hoe we in een beschaafd en ontwikkeld land dodelijke ziekten te lijf zouden moeten gaan, met hashtags en schaamteloze zelfpromotie. Overigens is behalve het woord 'viral' ook het hekje 'UitJeBolVoorEbola' erg ironisch gekozen, gezien ebola meestal betekent dat de bloed en de smurrie uit alle gaten in je 'bol' komt druipen. Inclusief je ogen. Afijn, dit soort egoboostcampagnes waarin mensen kunnen laten zien hoe enorm betrokken ze zijn bij één of andere ramp of ziekte zijn de ebola van de social media. Beter roeien we het uit, voordat het een epidemie wordt. Beter is het een satirisch geintje, Schoppert, want dit menen is echt facepalmwaardig.