Totale Oorlog bij Azijnbode om Marlene Dumas
Mohammed B., 3 jaar later door Marlene Dumas als "the neighbour". Onnozel, romantische dweperij, misplaatst. pic.twitter.com/LDgaxmsOXu
— Annet de Graaf (@droombosNL) September 10, 2014
Eerder meldde GeenStijl alreeds dat er heibel bij de Volkskrant was uitgebroken om de rabiaatrechtse praatjes van politiek commentator Martin Sommer. Maar het is nog veel erger daar op de burelen van het GoedVolk-orgaan. Bij de kwaliteitstabloid slaan ze elkaar nu de hersens in om een overzichtstentoonstelling van 20 jaar fröbelen door Marlene Dumas (zie boven) in het Stedelijk. Het begon met VK-medewerker Sander van Walsum die het geklieder van Dumas gewoon kudt vond en dat treffend opschreef. Wat volgde was een tsunami van ingezonden brieven van pijprokende VK-abonnees met plus fours die helemaal Beverwijk gingen om zoveel minachting voor de schone kunsten. (Gelukkig ook 1 iemand die het wel snapt en nu door het leven gaat als vieze vuile cultuurbarbaar - fotokopie). Vandaag klappen VK-kunstkenner Joost Zwagerman (bekend van minutenlang lullen over een blauw rechthoek) en schrijver/filosoof/bankhanger Maarten Doornman er nog eens overheen. Doornman vindt Van Walsum maar een platpratende tokkie met een kunstbeleving uit de Veronica-gids en subsidiehoer Zwagerman lult een kwartier over een blauw vierkant. VK-columniste Sylvia Witteman, die zich nog wel eens onder het gewone volk begeeft getuige haar vele 'laatst zat ik in de tram" stukjes, bemoeit zich er ook tegenaan, want platpraten moet gewoon kunnen. Hey, en daar hebben we Volkskrants eigen vuistonderdekinner Nico Dijkshoorn ook al. Kostelijk. Soort van SBS Utopia dit, en we mogen allemaal meekijken. Het wachten is nu op het echtpaar Wagendorp-Looprek, dat een Mars der Beschaving gaat aankondigen over de toon van het debat...