EBRU UMAR - BEETHOVEN VERSUS BOMMEN

Eerlijk is eerlijk: het trauma dat leren broek passen heet, werd me bespaard. Maar ja. Now what? Joris Luyendijk schreef ooit het boekje Het zijn net mensen waarmee hij het hele deftige journaille tegen zich in het harnas joeg, door te stellen dat de Israëli hun propagandamachine fantastisch op orde hebben. Met persmappen, fotos en de hele rimram. De schellen vielen me van de ogen: oorlog kent ook marketing. Zonder marketing geen oorlog, zonder PR en gratis zendtijd geen oorlog. Oorlog is big business, het jargon is terrorist en vrijheidsstrijder. 1000 bommen en granaten of, zoals dit weekend in NRC stond: Wij bellen voordat we bommen droppen." Yeah right. Dat is hetzelfde als een tweet sturen voordat je me naar de andere wereld helpt. Door het resultaat in een cadeauverpakking te brengen, wordt het er niet leuker op. Echt niet.
Ondertussen zijn er nog mensen die denken dat de oorlog in Gaza verdwijnt door een tweede demonstratie op het Museumplein. Of een derde of een vierde. Of 800ste. Een demonstratie is een ouderwetse variant van een Facebookstatus geworden. Plaatje X tegen borstkanker, plaatje Y tegen terrorisme. Lekker veilig. Er verandert niets, behalve dan dat een stel Gutmenschen een statement maakt. Nou mensen. Gefeliciteerd. Jullie zijn tegen bommen op Gaza. Elk weldenkend mens is tegen bommen op Gaza. Of op vliegtuigen. Op Koerden en Syriërs. Hel, zelfs Israëli horen zonder bommen en granaten te kunnen leven. Maar elk weldenkend, niet demonstrerend mens weet: het houdt pas op als iedereen dood is.
Daarvoor misschien toch nog ff die leren broek scoren.