33.000 truckers tanken niet meer in Nederland
Nieuwe maand, nieuwe accijnscijfers. Ja daar blijven we over doorzaniken ja. Want we hebben hier te maken met een PVVDA-regering die moedwillig ondernemers de nek omdraait om de eigen belastingverslaving te kunnen voeden met wurgaccijnzen waar de regering godbetert hun eigen schatkist tekort mee doet, omdat de accijnsverhoging aantoonbaar tot dalende afzet én dalende meeropbrengsten uit accijnzen leidt. MAAR DIE HUFTERS GAAN ER GEWOON MEE DOOR, ongeacht hoeveel smeekbedes, Wob-verzoeken en debatten BOVAG, belangengroepen of Pieter Omtzigt ook aan The Merchant of Wiebes richten. Dus hier de schokkende cijfers over april 2014. In die maand is er volgens de officiële CBS-cijfers 8% minder diesel verkocht aan Nederlandse pompen ten opzichte van april 2013: van 614 miljoen liter naar een schamele 565 miljoen liter diesel. Dat zijn zo'n 33.000 dieseltanks van 1500 liter die niet meer in Nederland zijn volgegooid. Stel dat ze allemaal in Duitsland getankt hebben, dan hebben die transporteurs gezamenlijk zo'n 6,6 miljoen euro uitgespaard (berekening) ten opzichte van de Nederlandse pompprijzen. Die daling van 8% is gemiddeld over heel Nederland, maar je mag aannemen dat met name pomphouders aan de grens hier onevenredig nadeel van hebben ondervonden. Autogas daalde in april nog veel harder dan diesel: met 12,5% (!) zakte de afzet van 40 miljoen liter in 2013 naar 35 miljoen liter in 2014. Benzine ging 'slechts' met 4% omlaag en zakte in liters terug van 455 miljoen in april 2013 naar 438 miljoen in april 2014, een verlies van 17 miljoen liter. Omgerekend naar een gemiddelde brandstoftank in een personenauto van 60 liter, zijn dat nog altijd bijna driehonderdduizend tankbeurten die in april 2014 niet in Nederland gedaan zijn ten opzichte van dezelfde maand in 2013. Weet iemand al met hoeveel euro de uitkeringen voor werklozen in de brandstofsector zijn gestegen ten opzichte van 2013?