Klachten stromen binnen over autoverbod 030
In Utrecht is het per 1 januari 2015 voor oude diesels verboden om in de binnenstad te komen. Een debiel decreet waarmee legale, voor het Nederlandse wegennet goedgekeurde auto's plots worden geweigerd op delen van de openbare weg. Pure discriminatie van de minder vermogende medemens, want het zijn doorgaans niet de bovenmodalen die in een diesel van 15 jaar oud rondtuffen. Aan de andere kant: Utrecht gaat gratis geld geven aan mensen die hun dieseltje naar de sloop brengen. Gisteren constateerden we al een aantal rammelende onderdelen aan het zotte verbod en dito subsidieregeling, maar na publicatie van dat topic stromen ook op ons nog immer geopende Meldpunt GroenLinks de commentaren binnen. (Het meldpunt stond niet eens gelinkt in het topic!) Zul je altijd zien: nadat het frusterende fijnstofwetje van GroenLinks is aangenomen in Utrecht, begint het volk zich achteraf te roeren. Met redelijkheid, ratio en argumenten die de lucht uit de banden van deze mallotige maatregel halen. Zo schrijft Wim bijvoorbeeld het volgende: "In Utrecht woonde ik heel gelukkig. Maar nu moet mijn trouwe bus weg van de gemeente omdat ze bang zijn voor de diesel (ondanks dat-ie is uitgerust met de wettelijke verplichte dieselfilter). Alsof een auto die nog best 15 jaar mee kan (duurzaam) zomaar vernietigen in ruil voor alle gedolven ijzererts, alle arbeid en energie, kunsstofgebruik etc. die nodig is om een nieuwe auto te produceren, niet tientallen malen vervuilender is dan dat beetje diesel dat nog door de filter heen komt." Inderdaad Wim, daar raak je aan een goed punt. En wat spijtig om te horen van je trouwe bus. Na de lees verder nog wat binnengekomen kritiek op de boosaardige praktijken van de gemeente Utrecht, op de speciaal ingelaste lezersbrievenpagina van deze autorubriek.
Typegoedkeuring
"Utrecht heeft dus een wetje dat ouwe auto's in de binnenstad gaat verbieden. Dat moet onmiddellijk ongedaan gemaakt worden", meent Ronnie. "Elke auto in Nederland heeft een typegoedkeuring gekregen en dient elk jaar apk gekeurd te worden, en daarbij ook een roetmeting te ondergaan. Als de auto door de meting komt, dan pas wordt hij goedgekeurd, en dan mag hij volgens de wet gewoon op de weg komen. Ook in Utrecht, want we betalen ook wegenbelasting en die geldt daar net zo goed!" Een ijzersterk argument, wat ons betreft. Hyperlokaal gehobby met spelregels voor de toch al zo zwaar belaste autobezitters, is behalve frusterend ook bijzonder oneerlijk. Wat als iedere gemeente zomaar gaat bepalen welke auto's waar mogen komen? Willekeur, daar riekt het naar!
Kapitaalvernietiging
"Dit is pure kapitaalvernietiging", laat Bert weten. "Een diesel die nog zeker 10, 15 jaar zonder problemen mee gaat, gaat gemiddeld zeker een 6000 euro kosten. Ik heb geïnvesteerd in een auto, en wie betaalt me de verloren restwaarde? Dit kun je niet zomaar doen, daar heb je een overgangsregeling voor nodig. Je gaat toch ook niet de hypotheekrente ineens afschaffen? Dan komen mensen in de problemen. Dit is precies hetzelfde. Een goed milieu is prima, maar dat geklepzeik van GroenLinks slaat helemaal nergens op!" Een overgangsregeling, dat klinkt ons ook al redelijker dan een afkoopsubsidie, die de onverwachte en hoge kosten in de meeste gevallen niet zal dekken, en bovendien een sigaar uit eigen doos van de belastingbetaler is.
Mercedes E430
Minder genuanceerd is RvK: "Ik rij gvd in een Mercedes E430 benzine V8 uit 1998, en val dus ondanks dat ik mezelf scheel betaald heb aan die bak uiteraard buiten de Noord-Koreaanse subsidieregeling. Het klopt weer als een zwerende vinger allemaal, en u weet wel welke vinger!" Ja RvK, we hebben wel een idee welke vinger...
Discriminatie
Enige onduidelijkheid proefden we bij de klacht van Eddy, die het volgende bericht achterliet: "Bizar dat de gemeente Utrecht weer belastinggeld gaat verspillen met subsidie voor degene die hun oude diesel opruimen. Maar wie rijden er in oude diesels? Dat zijn meestal Turken en Marokkanen! En bedankt maar weer hè, GL." De onduidelijkheid is hier dat Eddy kan bedoelen dat vooral Turken en Marokkanen benadeeld zouden worden door de gemeente Utrecht, vanwege hun voorkeur voor (grote, vaak wat oudere) diesels en daarbij gediscrimineerd worden door de gemeente op hun voorkeur. Eddy kan ook bedoelen, dat de gemeente met deze regeling vooral Turken en Marokkanen sloopsubsidie en een bonus voor een 'nieuwe' auto gaat geven, waarbij hijzelf als belastingbetaler dus degene is die gediscrimineerd wordt. In beide gevallen heeft Eddy een punt: de regel is linksom én rechtsom unfair.
Soort van haiku
Van Piet ontvingen we een soort van haiku. Dank, Piet, we nemen hem even mee:
Utrecht. Subsidie op auto's
ZIJN
ZE
HELEMAAL
ZOT
GEWORDEN
IN
DIT
LAND
Tenslotte wilde Henry ook nog wat anders kwijt, hoewel het wel min of meer Mercedes diesel-gerelateerd is: "Femke Halsema op mijn energie vretende plasmascherm. Wel op twee zenders tegelijkertijd!" Sja, Henry. Er zit een knop op je tv..
Zelf meediscussiëren? De GeenStijl Ombudsman, een fervent autolobbyist, zit voor u klaar op Meldpunt Groenlinks punt nl!
BRIEF VAN DE DAG
Deze brief kwam op de valreep via de mail binnen. Schrijver Edwin heeft de klachtenbox namelijk overgeslagen, en heeft zich rechtstreeks bij de gemeente Utrecht gemeld met een voorstel:
Utrecht, 17 juni 2014
Geachte heer/mevrouw,
Pas vandaag las ik over de vele subsidiemogelijkheden binnen de gemeente Utrecht voor schone, milieuvriendelijke autos. Dom natuurlijk dat ik hier zo laat achter kom, maar voor het milieu zijn de resultaten gelukkig hetzelfde!
Nou valt mijn afgedankte Opel Corsa (benzine) uit 1998 net niet binnen de grenzen van de subsidieregeling, maar de belasting op het milieu is net zo min met een harde grens te bepalen, dus geldt nog steeds dat ik het milieu een klein beetje geholpen heb! Mijn oude auto stootte 175 g/km uit en viel in euroklasse 2. Mijn nieuwe (benzine, 2011) stoot slechts 134 g/km uit met euroklasse 5 en energielabel A.
Dit alles dus zonder dat ik wist dat er een beloning bestaat voor milieuvriendelijke autos! Gewoon, helemaal uit mezelf!
Omdat jullie het milieu ontzettend belangrijk vinden en mensen tot wel 3000 euro geven voor het inleveren van een oude auto en het aanschaffen van een nieuwe (milieuvriendelijke) auto, lijkt mij dat er geen twijfel over bestaat dat ook ik recht heb op een deel van dit bedrag. Niet de volle 3000, dat snap ik, mijn auto komt immers uit 1998 en niet uit 1992, maar een bedrag van 2000 euro lijkt me alleszins redelijk en zelfs met 1500 euro kan ik wel leven.
Wat fijn dat we op deze manier toch nog kunnen rechtzetten dat ik volledig voor eigen rekening een schone auto heb gekocht, terwijl ik middels belastingen ook nog eens meebetaal aan de schone, nieuwe auto van anderen (die niet uit zichzelf een milieuvriendelijke auto kiezen, maar een extra prikkel nodig hebben).
U kunt het bedrag overmaken op rekeningnummer [xxxxxxxx]. Hartelijk dank! Voor het milieu trekken we allemaal graag de portemonnee toch?
Met vriendelijke groet,
Edwin [achternaam bij redactie bekend]