Prijsstijging bij NS: autorijden nu veel voordeliger
Nou, veel opzichter kan het niet gemaakt worden. Kijk de berichten eens parmantig naast elkaar staan in de Televagijn. De NS behoudt het semi-monopolie op het Nederlands spoornet, maar krijgt wel een veel hogere boete als het niet op niveau presteert. Tegelijkertijd krijgt de NS de ruimte om die boete alvast in te dekken doordat het de treinkaartjes duurder mag maken. Tien procent er op in de spits, maximaal zes procent in de daluren. Toe maar. Terwijl opperconducteur Timo de Tank Engine vorige week nog beloofde dat de reizigers alle prioriteit krijgen, qua service en gemak. Want dan zouden waarschijnlijk meer mensen de auto laten staan en kiezen voor de trein. Nou, Timo, en stas Mansveld, dan hebben we nieuws voor u. Treinreizen is dan flink duurder dan autorijden. Dus gaat iedereen die de keuze heeft en van zijn geld houdt met de auto reizen. En dat wil iets zeggen, want autorijden is dankzij alle accijnzen en belastingen tiefusduur in dit land. Goed, leer ons de politiek kennen. Die zullen binnenkort concluderen dat het financieel niet aantrekkelijk is om met de trein te reizen en dus middels belastingen het autorijden duurder maken, zodat mensen voor de trein kiezen. En zo draait het wieltje weer rond.