Britse Piekema gaat Minority Report op zijn klanten
Angstige ontwikkelingen in Albion. Op het regenachtige eiland vol zielloze gingers heeft supermarktketen Tesco het idee opgevat om bij al haar 450 tankstations gezichtsherkenningssoftware te installeren. Niet om benzinedieven beter te kunnen registeren. Maar om hun eigen klanten gerichter te kunnen bestoken met reclame-uitingen op videoschermen. Een soort 1.0 bèta-testing van Minority Report shizzle dus. De maker van het systeem, Amscreen, vindt dat adverteerders het namelijk verdienen om te weten wie hun klanten zijn: Brands deserve to know not just an estimation of how many eyeballs are viewing their adverts, but who they are too. Daarom registreert het systeem leeftijd, geslacht en hoeveel mensen in de richting van de getoonde reclame-uiting kijken. Volgens Amscreen (corporate website) zijn er geen risico's voor de privacy, want het SkyNet onder de advertentie-technieken maakt van alle klanten een anonieme numerieke waarde: "No footage is recorded as part of the face tracking process; the camera converts images into a set of abstract numeric descriptors." Nee, dan is het goed, want dat we als consument als een nummertje behandeld worden, zijn we wel gewend. Of wacht. Wél een probleem. Dat je gezicht niet in een databank opgeslagen wordt, betekent niet dat Amscreen geen vergelijkbare apparatuur die jou aan je 'numeric descriptor' kan herkennen op andere (commerciële) locaties kan neerplempen. Gevolg: dezelfde werking als de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn die al je koopgedrag registreert. Maar dan overal en gebaseerd op alles wat je bekijkt, koopt en consumeert. Mensen worden met de dag verder gedegradeerd tot Sims in een gesimuleerde wereld. En dankzij Tesco en Amscreen is Engeland zojuist Doodengeland geworden. Ons advies: wat Cousin Avi zegt.