Slag bij Hoofddorp. RIP 500 Sanoma's
Slecht nieuws. 500 ontslagen bij dodeboomblaadjesboer Sanoma en dat is ronduit voorbips voor de oudmediale tikgeitcollegaatjes, zo met de feestdagen voor de deur. Sinds 07:45 uur staat de chef print in Hoofddorp de nare jobstijding te verkondigen aan het in alle vroegte opgetrommelde personeel. Het gaat al een tijdje stinkberoerd in de blaadjesmarkt. Dalende oplages. Opzeggingen. Losse verkoop ruk. Wegrennende adverteerders. Paarse broeken met grote bekken. Managers die managers aansturen. Ongeïnspireerd ZZP-tuig met adjectivitis dat kostbaar zitvlees in de kroeg zit te slijten. Peperdure FTE's die de godganse dag op twitter zitten te lummelen. En op internet is alles (auto's, blote vrouwen, fashion, roddels, tweedehands dingen, recepten, breipatronen, 100000001 woonideeën, plaatjes van Rihanna tot Bieber) gratis en one click away. De rubriek Anybody uit de Viva was zo'n beetje het enige nog rendabele onderdeel van het eens zo machtige Ministerie van Bladen & Leesportefeuilles. Maar de tijden zijn veranderd. Check deze ontluisterende infographic van tijdschriftenstalker Piet Bakker (tumblr). En het wordt nog veel slechter als we ABN/AMRO mogen geloven, dat zelfs spreekt van een rampjaar voor tijdschriften. Voormalig HP/deTijd-chief Ome Jan Dijkgraaf zat gisteravond bij RTL/Glossy HUMBERTO te vertellen dat ze bij Audax maar 14 euro voor een 1/1 full colour Bose-advertentie kregen. Daar ga je al... Enfin. De bodycount: Sanoma gaat zich binnen zijn Nederlandse bladendivisie richten op 17 zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck. De merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive. Bekende mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die blijven. Toedeledokie.
Update: Het officiële persbericht. Oh noes. Ook de Grazia.
Update: Geert Wilders blij met situatie Donald Duck.