Neelie Kroes geeft antwoorden aan PVV over eCall
Al een paar weken probeert GeenStijl de vinger achter de Europese politieke en commerciële lobby voor RFID-chips en het auto-volgsysteem eCall te krijgen. Het begon toen VVD MEP Toine Manders door de mand viel als RFID-lobbyist voor chipmaker NXP: er ging een beerput open waarin rekeningrijden, track & trace, automatische bekeuringen en miljarden euro aan investeringen in de schijn van verkeersveiligheid boven kwamen drijven. Daarna gingen er neuzen bloeden. De maker van de chips geeft geen antwoorden op vragen over privacy en zakelijke belangen. We stelden ook diverse vragen aan Manders, maar daar komt eveneens geen zinnig woord uit. In de tussentijd stelde PVV-MEP Auke Zijlstra politieke vragen over de invoering van eCall in 2015 en de schade die dat toebrengt aan privacy, consumentenbescherming en grondrechten. De antwoorden van Akela van de Digitale Agenda, Neelie Kroes, zijn net binnen. Ze zijn net zo ontluisterend als dat ze kort zijn: de Europese Commissie heeft zichzelf in 2006 (!) wel een paar vragen gesteld over eCall en privacy, maar daarbij zijn geen privacygroeperingen benaderd. Dat er sinds 2006 nogal wat technische mogelijkheden zijn bijgekomen terwijl whistleblowers internationale privacyschendingen aan de grote klok hebben gehangen, doet niet ter zake. De EC wist in 2006 geen échte bezwaren te formuleren tegen hun eigen plan, dus in 2013 is het eCall-voorstel wetgeving. Zo simpel is dat. Het kattenbelletje van Kroes aan Zijlstra staat na de lees verder. Kernzin: "Wel is het zo dat het eCall-boordsysteem kosteloos en op niet-discriminerende wijze toegankelijk moet zijn voor alle onafhankelijke marktdeelnemers en gebaseerd moet zijn op een interoperabel platform met open toegang voor potentiële toekomstige boordvoorzieningen en -diensten." Vertaling: Uw privacy is verhandelbaar, en tevens onderworpen aan de grillen & nukken van de politieke macht, die met uw grondrecht kan doen wat het wil.
E-007168/2013 Antwoord van mevrouw Kroes
namens de Commissie (1.8.2013)
In het werkdocument [1] heeft de Groep gegevensbescherming artikel 29 een voorkeur uitgesproken voor de invoering van eCall op basis van vrijwilligheid. Er werd aanbevolen om aan een eventuele verplichting de nodige garanties inzake gegevensbescherming te koppelen en gesteld dat, wanneer de uitrol van eCall niet volgens het overeengekomen stappenplan zou vorderen, de EC extra maatregelen zou kunnen overwegen, waaronder regelgeving. De EC heeft vervolgens nieuwe maatregelen voorgesteld [2] om de invoering van een eCall-boordsysteem in de Unie te bespoedigen.
De voorschriften inzake bescherming van de privacy en gegevensbescherming zijn vastgesteld in artikel 6 van het voorstel voor een verordening van de Commissie [3].
Met de minimuminformatie wordt de "minimumreeks van gegevens" ("minimum set of data" - MSD) bedoeld die door het eCall-boordsysteem wordt doorgezonden aan de publieke alarmcentrale (PSAP) overeenkomstig de desbetreffende norm. [4 - hee, die is al weer ingetrokken en vervangen door een nieuwe norm. Bovendien alleen tegen betaling te lezen - red.].
De verplichte MSD-velden betreffen de activeringswijze (automatisch of manueel), de voertuigidentificatie, het voertuigtype en de wijze van aandrijving, de tijdaanduiding, de rijrichting van het voertuig, de huidige en twee vorige posities en het aantal inzittenden. Het eCall-boordsysteem verzamelt of zendt geen andere gegevens door; het systeem treedt enkel in werking bij een ongeval of wanneer het manueel wordt ingeschakeld, zodat er geen trackingprivacyprobleem is. Informatie over de automatische activering (cf. de airbagmodule) is te vinden in de desbetreffende norm [5 - ook alleen tegen betaling verkrijgbaar].
Voertuigen moeten aan een aantal veiligheidskenmerken voldoen en de verplichte aanwezigheid ervan wordt niet als een inbreuk op de keuzevrijheid van de consument beschouwd.
Wel is het zo dat het eCall-boordsysteem kosteloos en op niet-discriminerende wijze toegankelijk moet zijn voor alle onafhankelijke marktdeelnemers en gebaseerd moet zijn op een interoperabel platform met open toegang voor potentiële toekomstige boordvoorzieningen en -diensten.
Was getekend: Neelie Kroes (pdf)
Vertaling in twee zinnen: De Europese Commissie heeft zelf jaren geleden zelf al besloten dat er wat henzelf betreft geen privacyschending geschiedt door hun eigen plannen rond volgsysteem eCall. De Europese Commissie houdt het systeem bovendien open source om de deur naar toekomstige (commerciële) uitbreidingsmogelijkheden van het binnenkort voor burgers wettelijk verplichte eCall-systeem wagenwijd open te houden. U heeft het maar te slikken.