TV-idee: alles commercieel behalve de NOS
De enige die Hilversum op zijn kop zet de afgelopen jaren is Rutte en zijn kabinetten. Volgens de laatste plannen worden de omroepen van 2016 gehalveerd. Dat is alles? Dat kan beter. Veel beter. Als er nu een sector is die wel baat heeft bij de vrije markt, dan is het de televisiewereld. Hier is een beter plan dan wat er nu ligt. Hou Nederland 1 in de lucht voor actualiteiten, sport en staatspropaganda vanuit de NOS/NTR. En schop de rest het publieke bestel uit. Ga maar lekker commercieel. Geef VARA/BNN/VPRO een eigen zender, punnik een interconfessionele zender in elkaar waar de KRO, NCRV en de EO hun religieuze kwakjes kunnen doen en gun de TROS/AVRO een eigen zender zodat de economie van Volendam niet onmiddellijk in elkaar dondert. Wat er aan restclubjes overblijft haakt maar aan of transformeert zichzelf in een productiehuis. Maar... alles commercieel. Geen publiek geld. Wie de interesse van het publiek niet kan wekken, pleurt maar op. Er worden op deze manier hele bestuurslagen aan middenmanagement, overlegorganen en zich omhoog pijpende redactiesletjes uit de NPO gesloopt die vooral veel kosten, maar geen drol bijdragen aan goede televisie. Sowieso, televisie. Gaat simpelweg het volgende slachtoffer van het internet worden, alleen is nog krachtig genoeg om het een paar jaar langer dan de krant uit te zingen. Alles is straks internet. Alle creatieve mensen zitten straks op internet. De mogelijkheden zijn duizend maal groter, de creativiteit is er duizendmaal groter en het potentiële bereik is veel groter. En de technologie is inmiddels zover dat content op het internet razendmakkelijk gedeeld kan worden op een (smart)TV. Het enige wat nog ontbreekt is geld. Maar verdienmodellen volgen vanzelf, als adverteerders, omroepleden en TV-gidsabonnees uitgekeken zijn op televisie en beginnen te begrijpen wat de kracht van internet is. Dus, sloop de NPO, Rutte. Van het geld dat je zo bespaart blijft vast wel wat over om creatieve TV-makers deels te financieren via potjes. Zolang er maar niet miljarden aan financieel geld naar netmanagers, omroepbazen en luie, inspiratieloze redactiemeisjes van de omroepen gaat. Kortom, wat betreft die plannen: het gaat de goede kant op, maar het kan nog zoveel beter!