
Afgelopen maandag kwam RTL Nieuws met het bericht dat trajectcontroles een systeemfout hebben. Daardoor kunnen auto's met een fietsdrager, bestelbusjes en campers ten onrechte aangezien worden voor voertuigen met een aanhanger. Dat levert
onterechte snelheidsboetes op. Honderden. Misschien wel (tien)duizenden. En Fred Teeven weigert de flitsfyra's boven onze snelwegen uit te zetten totdat ze wél foutloos werken. Maar nu dit: het spookflitsen voor de schatkist blijft niet beperkt tot busjes en fietsdragers. Bij
Boeteservice kwam een beschikking binnen voor een Ford S-Max die te hard gereden zou hebben op de A2. Een S-Max is een doodnormale MPV. Voor uw beeld: ziet er
ZO uit. Inderdaad, dat lijkt totaal niet op een auto met aanhanger. Werd wel geflitst met zogenaamd 20 km/u te hard, maar na bezwaar is de
beschikking vernietigd (pdf). De trajectmeting zat er naast. Daarmee is de foutmarge van de flitsfyrae een stuk groter. Nederland, zijnde pragmatisch zuinig Nederland, barst uit zijn voegen van de MPV's. (Alleen al in 2013 werden bijna
16.000 van die peopsaaie people movers op kenteken gezet.) Allemaal prooi voor de falende flitsers van Fred Teeven. Net als campers, busjes en fietsdragers. En wie weet ook auto's met spullen op de imperial, skiboxen, openstaande achterkleppen met uitstekende vracht, mensen die van winter- naar zomertijd rijden (
!) en/of auto's met omlaag gedraaide achterraampjes waar twee windhappende labradors uit steken. Trajectcontrole doet maar wat, en u mag voor de kosten opdraaien. Verkeersveiligheid? Onze hoela. Het is incasseren in plaats van corrigeren.