Fyra: Allemaal NIET de schuld van Wilma Mansveld
24 trage jaren lang sleept het hogesnelheidsdebacle zichzelf al voort. In die periode zijn er miljarden verdampt. Eindresultaat: peperduur maar onbruikbaar hogesnelheidsspoor en een treinenkerkhof in de Watergraafsmeer waar bestelde en betaalde Italiaanse V250 FaalFyra's weg staan te roesten, spontaan ontvlammen en/of onderdelen afschudden. Longreads van de ontspoorgeschiedenis voor de echte treinspotter: een gortdroog spoorboekje bij Wikipedia, de politieke reconstructie door de Azijnbode en een interessante reisplanner voor de komende periode bij ScienceGuide. En nu? Bert Meerstadt (hier lachend op de foto met afgebroken Fyra-onderdelen) is preventief geruimd als NS-baas voordat de overheid officieel de stekker uit het miljardendebacle trekt en een parlementaire enquête aankondigt. Maar StasSpoorwegen Wilma Mansveld is vooralsnog te schijterig om een positie in te nemen. Dat is logisch, want in de 24 jaar richting Fyra telde Nederland 9 verantwoordelijke ministers en 5 stassen. In een parlementaire enquête kunnen die elkaar de schuld geven, maar Mansveld heeft op dit moment als enige van die hele prutsclub de politieke verantwoordelijkheid voor het dossier. Al haar voorgangers kunnen zo'n onderzoek gebruiken om hun eigen geweten te zuiveren ("Met de kennis van nu...") en aan het einde wordt Mansveld dan als enige ontslagen danwel weggemotievanwantrouwend. Leuk vooruitzicht, als je net een half jaar de politieke verantwoordelijkheid draagt voor een dossier dat voordat het op je bureau terecht kwam al 23 jaar lang een clusterfuck van mislukte privatisering, irrationele Europese aanbestedingsregels, onwil, onkunde, gemakzucht en Hollandse koopjesmentaliteit was. Sterkte, Wilma.
Update 18u35: Ook NS stopt met Fyra.