Examen Nederlands slaat he-le-maal nergens op
Onderwijs in Nederland bereidt leerlingen voor op een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. Want onderwijs loopt hopeloos achter op de maatschappelijke ontwikkelingen. En is verworden tot een truukje van snappen hoe het educatieve systeem werkt en cijfers scoren. Zeiden we in 2011 al. Maar vandaag onderstrepen diverse hoogleraren dat eindelijk ook: zoiets als een eindexamen Nederlanders bijvoorbeeld. Echt minder nuttig dan een waarschuwingsetiket op een landmijn. Volgens de hoogleraren vereist het eindexamen dat leerlingen hun 'kritisch denkvermogen' uitschakelen. Goh, net zoals 80% van de rest van hun didactische carrière, dus. En dat is dan nog buiten het feit dat het eindexamen barstte van de onmogelijk te beantwoorden vragen. "Bij het vwo-examen signaleerde Van Oostendorp talloze onduidelijke meerkeuzevragen waarop verschillende antwoorden mogelijk waren. 'Tot overmaat van ramp wordt er expliciet vermeld dat spelling en grammatica niet mogen worden beoordeeld in de open vragen.'" A joh, geeft niet. Is de volgende leidinggevende generatie maar. En het gaat bovendien alleen maar om onze eigen Nederlandse literatuur, cultuur en lees- en schrijfvaardigheid. Inmiddels ook een overbodige luxe, toch? Daarnaast, we hebben toch niet de ambitie om een kenniseconomie te worden. Dus wat zeuren die hoogleraren nou? Die eindexamentje Nederlandts is goedt zo, vriend.