OV Chipfail. Kaart kapot = pech gehad (2x)
Sinds vorig jaar worden zogenaamde 'reisproducten' (NS kortingsabo's, trajectkaarten en overige OV-abonnementen) op de OV Chipkaart geladen. Binnenkort worden de papieren kaartjes zelfs volledig afgeschaft. Bovenstaande brief is een eerste sneeuwvlok in de aanstormende lawine van klein leed die voor opstoppingen, vertraging en schreeuwende radeloosheid bij klantenservicebalies zal gaan leiden. Want die chipkaarten gaan regelmatig stuk of raken kwijt, en dan kan de klant niet bewijzen dat hij/zij heeft betaald voor een reisproduct. Dus moet de klant reisbewijzen zonder korting kopen. En daarvoor wil de gedupeerde klant een vergoeding van het vervoersbedrijf. Zoals uit de brief hierboven blijkt. Gelukkig zijn ze daar bij (in dit geval) Connexxion op voorbereid: die zeggen 'sorry, kunnen we niks aan doen' en verwijzen de klagende klant door naar de maker van het chipsysteem, Trans Link Systems. Mag u 1 keer raden wat hún antwoord op het restitutieverzoek van de gedupeerde chipkaartgebruiker was. Kastje, muur, en de tiefus.