BRIEF. Een Turkse school, goed voor de integratie?
![Dat wappert maar door elkaar heen turksnl.png](https://legacy.gscdn.nl/archives/images/turksnl.png)
Ik pak de Scholengids van het Parool er eens bij. Het Cosmicus Lyceum (gesitueerd achter de Ceintuurbaan in de Pijp) is er slecht in te vinden, want staat niet in Zuid gerubriceerd maar in Amsterdam Oost. Maar dit terzijde. De vette kop boven de informatie luidt: Veel culturen op één school. In de alinea over het onderwijsconcept van de school komt het woord wereldburgerschap twee keer voor. Onder het kopje huiswerk staat dat de school drie uur huiswerkbegeleiding per week geeft (hoe zit dat dan, meneer de directeur?). De leerling en de lerares op de foto bij de informatie zijn alle twee niet van Turkse afkomst, hooguit een beetje multicultureel. Het jongetje heeft deze school gekozen omdat er 'veel culturen op één school zitten', zegt hij. Verder alles net zo fijn en interessant als bij alle andere scholen in de gids. Het woord Turks komt op de hele informatiepagina niet voor.
Je zal toch als niet-Turkse ouder je kind op basis van deze informatie naar deze multiculturele school sturen. Als je op de open dag de verschillende culturen niet zo goed uit elkaar kunt houden (en die willen we toch helemaal niet uit elkaar kunnen houden, iedereen is toch medelander?), dan zit je kind dus na de vakantie op een school die voor de helft uit Turks-Nederlandse leerlingen bestaat, met een Turks-Nederlandse directeur die geen invloed heeft op de huiswerkbegeleiding en veel Turks-Nederlandse leraren die de Turks-Nederlandse leerlingen aanmoedigen om naar aparte islamitische huiswerkbegeleiding te komen. Het Parool zou de Scholengids voortaan beter Scholenreclamefolder kunnen noemen. Wat vindt u zelf, Parool, is er in uw Scholengids sprake van misleiding?
Hoogachtend,"
NAW bij redactie bekend